امنیت

طالبان تروریست وپاکستان متحد تروریستان ، پس باید به داد هردو رسید

کابل باختر/ 8/ جوزا
درحالیکه شماری از آگاهان سیاسی در کابل و اسلام آباد روابط میان امریکا و پاکستان را بعداز کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان رو به بهبود میدانند.
مگر گفته های یک عضو کانگرس امریکایی که میگوید پاکستان یک شریک قابل اعتماد تروریستان است میتواند نشانه از ادامه بی اعتمادی میان این دوکشور باشد.
به گزارش آژانس باختر ، دانا رورابکر عضو کانگرس امریکا گفته است که پاکستان یک شریک قابل اعتماد برای تروریستان است نه یک متحد برای امریکا ، این عضو مجلس نمایندگان امریکا ازجمله حملات هوایی بر هراس افگنان تاکید دارد و میگویدکه باید تمامی تروریستان چه درافغانستان وپاکستان باید هدف قرارگیرند.
رورابکربه صورت صریح پاکستان را عامل ناهنجاری های موجود درافغانستان دانسته واز امریکا میخواهد تا برای اعاده صلح درافغانستان که میتواند بخشی از منافع امریکا باشد فشار ها را برپاکستان بیشتر سازد.
او پاکستان را یک کشور فریب دهنده معرفی کرده که سیاست های دوپهلودارد صادق نیست ، پول های امریکائیان را به جیب میزند و سرانجام به آنانی پناه میدهدو از آنانی حمایت میکند که عامل کشتار هزاران افغان بیگناه اند این عضو مجلس نمایندگان امریکا ، طالبان را یک گروه هراس افگن میداند درحالیکه درپاکستان نسبت به آنها همسویی حمایت وهمدردی وجود دارد درحالیکه این کشور اکنون درحمایت از هراس افگنان شهرت کسب کرده است.
رورابکر میگوید که پاکستان هیچگاهی تغییر سیاست نداده وهمچنان به حمایت از گروه های هراس افگن ادامه میدهد.
آگاهان سیاسی افغان و پاکستانی میگویند با آنکه اخباری مبنی بر معامله خصوصی میان امریکاو پاکستان درخصوص ملا اختر محمد منصور وجود دارد واین گونه معاملات دروجود دستگاههای استخباراتی انجام میشود مگر گفته های اخیر سیاسیون درامریکا واضح میسازد که آنها دیگر تحمل پاکستان را ندارند ومیخواهند تا در برابر پاکستان روشن و صریح حرف بزنند زیرا پاکستان هیچگاهی به غرب ، کشورهای همسایه وجهان صادق نبوده بل همیشه بازی وحرکت های سیاسی را به راه انداخته و زراندوزی نموده است .
آگاهان سیاسی افغان از سیاسیون امریکا میخواهند که همانگونه خود از واقعیت ها دربرابر پاکستان سخن میگویند تلاش نمایند تا مسوولان و نهاد  های استخباراتی و نظامی آنکشور نیز دید و موضع مشابه با آنها داشته باشد . اگر سیاسیون از تعلیق فروش جنگنده های اف -16 به پاکستان سخن میگویند مگر نظامیان پیشنهاد یک کمک 800 ملیون دالری آنهم از بودجه جنگ درافغانستان را به پاکستان ارائه  میدهند واین بسته درست زمانی ارائه میگردد که ملا منصور رهبر طالبان کشته میشود . از طرف دیگر امریکائیان باید تروریزم را یکسان تعریف کنند اگر رورابکر طالبان را به صورت کل تروریست میگوید مگر حلقه های درامریکا تنها شبکه حقانی را یک شبکه تروریستی یاد میکنند وهمیشه از پاکستان میخواهند تا تنها همین شبکه را هدف قراردهد . درحالیکه افغانها شبکه حقانی را بخشی از طالبان و طالبان را به صورت کل تروریست میدانند و جهادکه مجموع طالبان از آن یادمیکنند به یک بخش از آن خلاصه نمیشود ، بهتر است که امریکائیان جنگ علیه تروریزم وحمایت کنندگان آنان را فراگیر بدانند و به یک جناح مخصوص خاتمه نه بخشند و آنچنان که دانا رورابکر میگوید طالبان تروریست اند و پاکستان شریک قابل اعتماد تروریستان است که باید به داد هردو رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا