سیاست

بیست درصد درکشت خشخاش نسبت به سال 96 کاهش آمده است

کابل باختر/ 28/ عقرب
وزیر مبارزه با مواد مخدر میگوید درسروی که درسال 97 صورت گرفته بیست درصد درکشت خشخاش نسبت به سال 96 کاهش آمده است.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، سلامت عظیمی وزیر مبارزه با موادمخدر امروز دریک نشست خبری همراه با جنرال عبدالخلیل بختیار معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله و مارک کول هون رییس دفتر جرایم موادمخدر ملل متحد صحبت می کرد گفت به اساس سروی که از طرف وزارت مبارزه با مواد مخدر و نهادهای ذیربط مبارزه با موادمخدر در جریان سال 1397 صورت گرفته است بیست درصد در کشت خشخاش کاهش آمده است که یک کاهش قابل ملاحظه نسبت به سال 96 است او تعدیل قانون مبارزه با موادمخدر هماهنگی نهادها تلاش های نهادهای امنیتی گسترش برنامه معیشت بدیل و برنامه های آگاهی عامه را از عوامل درکاهش کشت خشخاش عنوان کرد  و موادمخدر را یک چالش جهانی منطقه ای عنوان کرد گفت بخاطر مبارزه جدی به این پدیده نیاز به همکاری های جهانی است دراین کنفرانس عبدالخلیل بختیار معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله گفت این معینیت مطابق به استراتیزی ملی مبارزه با موادمخدر برنامه عمل ملی سطح دست آورده های ما افزایش یافته است.
او گفت ما در طول سال جاری سه هزار و هفتاد و چهار عملیات را راه اندازی کردیم که درنتیجه آن سه هزار و پنج تن گرفتار که شامل پنج قاچاقبر عمده بین المللی هفت اتباع خارجی هفتاد زن ویازده طفل میباشد.
او گفت درجریان عملیات بیشتر از سه صد و پانزده تن مواد مخدر بیست و دو هزار و یکصدو چهل و پنج قرص تابلیت ک سه صد و هفده میل سلاح پنج صد و بیست و هفت عراده وسایط سه هزار و چهار صد وبیست و چهار مبائیل ضبط شده است.
کاهش این پدیده عنوان کرده .
او گفت درسال 1396 سی و دو هزار و هشت صد هکتار زمین خشخاش کشت شده بود که درسال 1397 بیست و شش هزار و سیصد هکتار کشت شده بود.
اعظمی افزود درسال 97 هشتاد و نه درصد خشخاش در زون شرق جنوب وجنوب شرق کشت شده بود او افزود ده ولایت در سراسر کشور عاری از کشت خشخاش میباشد که ولایت نورستان در سال 97 عاری از کشت گردید.
او گفت ولایت تخار نیز عاری ازکشت خشخاش شده بود و دراین اواخر نیز دوباره خشخاش درآن کشت گردید.
وزیر مبارزه با موادمخدر افزود درسال 96 از هزار متریک تن تریاک تولید شده بود و درسال 97 به شش هزار و چهار صد متریک تن رسیده است که دراین رقم نیز کاهش آمده است.
او گفت درسال 97 چهارصد و شش هکتار زمین مزارع مواد مخدر تخریب گردیده است.
او افزود دراین عملیات سی باب لابراتوار موادمخدر هشت باب ذخیره گاه و فابریکه های ماین سازی آنها از بین رفته است.
بختیاری افزود درعملیات های که در شهر کابل صورت گرفته یک هزار و چهار صد وسی تن فرد بازداشت شصت و یک عراده واسطه نودو یک میل سلاح و بیست تن موادمخدر ضبط شده است.
او همچنان گفت درمیدان های هوایی کشور چهارصد وسی قاچاقبر گرفتار سه صد و هفتاد وپنج کیلو گرام موادمخدر و مبلغ سه صد و چهل وشش هزار دالر امریکایی ضبط شده است.
دراین کنفرانس مارک کول هون رییس دفتر جرایم موادمخدر ملل متحد گفت گزارش ارائه شده نمایان گر مبارزه جدی با مواد مخدر است .
او گفت یکی از علت های کاهش کشت پائین آمدن قیمت تریاک در بازار ها میباشد.
به گفته وی در در خرخ فی کیلو گرام تریاک نود و چهار دالر کاهش دیده میشود. او ولایت هلمند را در رده اول کشت مواد مخدر  عنوان کرد و ولایات قندهار ، ارزگان و ننگرهار را به ترتیب دررده دوم قرار دارد. ختم/ نجیب بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا