سیاست

معاون دوم رياست جمهوري بعداز انجام سفر رسمي به هندوستان امروز به كابل بازگشت

كابل/31/اسد/باختر
محمدکریم خلیلی معاون رییس جمهور در رأس هیأت عالی رتبه دولتی، به دهلی نو پایتخت کشور دوست هندوستان سفر نموده و با مقام های عالی رتبه  این کشور دیدار و گفتگو نمود.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري به آژانس باختر: این سفر که بنابر دعوت رسمی معاون رئیس جمهور هند صورت گرفت، وزاری اقتصاد، تحصیلات عالی، لوی درستیز نیروهای مسلح و شماری از مقام های دولتی، معاون رئیس جمهور را همراهی می نمودند.
معاون رئیس جمهور در اولین روز سفر خود به دهلی نو، با سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند در محل اقامتش دیدار نمود. در این ملاقات، معاون رئیس جمهور ضمن اظهار قدردانی از پذیرایی گرم دولت هند از هیات افغانی، اظهار داشت که اراده مردم و دولت افغانستان در جهت گسترش روابط با هند راسخ است و هیچ چالشی نمی¬تواند به این روابط دوستانه خدشه وارد کند. وی امید برد که روابط دو کشور در عرصه¬های امنیتی، سیاسی و اقتصادی بیش از بیش گسترش یابد. معاون رئیس جمهور با اشاره به اهمیت پروسه صلح به عنوان یک ضرورت ملی و اصل اسلامی تصریح نمود که صلح به معنای قربانی نمودن دستاوردهای گذشته و یا خدشه دار شدن روابط با کشورهای دوست نمی باشد.
در این دیدار وزیر امور خارجه هند گفت که روابط دوستانه دو کشور بر صلح و ثبات در منطقه و جهان اثر گذار است. وی گفت کشور متبوعش با تمام ظرفیت در عرصه های امنیتی، آموزشی و زیرساختارها به افغانستان کمک خواهد نمود. وی گفت دولت هند از پروسه صلحی که رهبری آن به دست افغانها باشد، حمایت نموده و آماده هر گونه کمک در جهت تقویت و کمک به نیروهای امنیتی افغان می باشد.
محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور در روز دوم اقامت خود در دهلی نو با معاون رئیس جمهور، رئیس جمهور و صدر اعظم هند دیدار نمود.
محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور در دیدار با همتای هندی خود روابط دو کشور را گرم و دوستانه خوانده و اظهار داشت که دولت افغانستان از سرمایه گذاری های اقتصادی دولت هند در افغانستان استقبال می¬نماید. معاون رئیس جمهور اظهار امیدواری نمود که علاوه بر معدن حاجیگگ سرمایه گذاری دولت و سرمایه داران هندی، در سایر معادن و سکتورهای افغانستان نیز توسعه یابد. وی با اشاره با حوادثی که در جلال آباد رخ داده بود، از کمک دولت هند به قربانیان این حادثه قدردانی نموده و تصریح کرد که روابط دو کشور همیشه همچنان پایدار خواهد ماند. معاون رئیس جمهور  اراده مردم افغانستان را در انتقال سیاسی و امنیتی در سال 2014 قاطع عنوان نموده و دراین راستا نقش کشور هند را برجسته عنوان نمود.
معاون رئیس جمهور هند نیز با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور اظهار داشت که صلح و ترقی در افغانستان صلح و ترقی مردم و دولت هند است. معاون رئیس جمهور هند گفت؛ تمرکز ما برای سرمایه گذاری در افغانستان روی سکتورهایی بوده است که به نفع مردم وایجاد صلح و ثبات در این کشور باشد. وی اظهار امیدواری نمود که باز شدن راه ترانزیتی بندر چهابهار به گسترش روابط تجاری و اقتصادی کشورهای منطقه و از جمله افغانستان کمک نماید. معاون رئیس جمهور هند از روند انتقال دموکراتیک قدرت سیاسی در سال 2014 حمایت نموده و تقویت دموکراسی در افغانستان را به نفع صلح و ثبات در منطقه دانست.
محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور در دیدار با رئیس جمهور هند نیز اظهار داشت که همکاریهای دو کشور در همه عرصه¬ ها استراتژیک و با اهمیت است. وی دولت و مردم هند را یکی از بزرگترین حامیان افغانستان در فصل جدید خوانده و از کمکهای این کشور در خصوص عمران بند سلما، ایجاد تعمیر جدید پارلمان افغانستان، پذیرش هزاران دانشجوی افغان و برخی موارد دیگر قدردانی نمود. معاون رئیس جمهور با توجه به اهمیت فراوان سیاسی و اقتصادی پروژه تاپی، ابراز امیدواری نمود که با همکاری کشورهای منطقه از جمله هند این پروژه هرچه زودتر تطبیق گردد. معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه نیروهای افغان مرحله آخر مسوولیتهای امنیتی را با موفقیت برعهده گرفته¬اند، اضافه نمود که کمک و مساعدت کشورهای همسایه بخصوص هند در تجهیز و تقویت نیروهای امنیتی افغان اهمیتِ فراوان دارد.
در این دیدار رئیس جمهور هند سفر محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور را نقطه عطفی در روابط دو کشور عنوان نمود. وی با اشاره به علاقه¬مندی دولت و بخش خصوصی این کشور برای سرمایه¬گذاری در افغانستان اظهار امیدواری نمود که این کشور با توجه به موقیعت مناسب جغرافیایی به چهارراهی برای تجارت و ترانزیت در منطقه تبدیل گردد.
محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور همچنین با من موهان سینگ صدر اعظم هند در قصر صدارت آن کشور دیدار نمود. در این دیدار معاون رییس جمهور ضمن  قدردانی از کمک دو میلیارد دالری این کشور در بخش¬های گوناگون برای بازسازی افغانستان، گسترش روابط دوجانبه را به نفع دو کشور دانست. وی همچنین اظهار امیدواری نمود که همکاریهای امنیتی دو کشور در جهت کمک به تقویت  نیروهای امنیتی افغان گسترش یابد.
صدر اعظم هند نیز با تاکید بر اهمیت سفر معاون رئیس جمهور به آن کشور در شرایط حساس کنونی، بر حمایت کامل دولت متبوعش از افغانستان در عرصه-های سیاسی، اقتصادی وامنیتی تاکید کرد. وی ابراز امیدواری نمود که توسعه بندر چهابهار بتواند در توسعه روابط تجاری میان سه کشور هند،افغانستان و ایران کمک نماید. صدر اعظم هند پس از یادآوری معاون رئیس جمهور؛ مقامات مربوطه را موظف نمود که هرچه عاجل در زمینه تعهد این کشور مبنی بر کمک هزار اتوبوس به افغانستان اقدام نمایند.
محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور همچنین با شماری از صاحبان صنایع و سرمایه گذاران هندی در محل اقامتش دیدار و بر روی گسترش روابط اقتصادی و چگونگی افزایش سرمایه گذاری تجار هندی در افغانستان بحث و گفتگو نمود. در این دیدار که وزاری اقتصاد و معادن نیز حضور داشتند، معاون رئیس جمهور با اشاره به فرصت های خوب سرمایه گذاری در بخشهای گوناگون افغانستان، اظهار امیدواری نمود که در راستای منافع سه کشور افغانستان، ایران و هند، توسعه بندر چهابهار از نگاه مواصلاتی و نیز تصویب پالیسی اقتصادی و پالیسی تشویق سرمایه گذاری در شورای وزیران و نهایی شدن قانون معادن از نگاه بسترهای قانونی، زمینه های مساعد تری برای سرمایه گذاری در کشور ایجاد گردد.
در این دیدار صاحبان صنایع مختلف و سرمایه گذاران هندی تعهد شان را برای کمک به رشد اقتصادی افغانستان بیان نمودند. آنان اضافه نمودند که در چهارچوب برنامه صنعتی سارک؛ روابط تجاری کشورهای عضو از جمله افغانستان بیشتر گسترش یابد. به باور تجار هندی بالفعل شدن ظرفیتهای بالقوه اقتصادی افغانستان، می تواند زمینه ثبات دراین کشور را مساعدت نماید.
معاون رئیس جمهور با مشاور امنیت ملی هند در محل اقامتش دیدار و گفتگو نمود. در این دیدار طرفین با ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش دو کشور، ظرفیتهای دو کشور را برای گسترش هرچه بیشتر روابط بالا توصیف نمودند. مشاور امنیت ملی هند اظهار داشت که کشور متبوعش همواره براي تامين صلح و آرامش در افغانستان تلاش نموده و سعي مي نمايد تا مردم اين سرزمين را براي بدست آوردن آسايش و رفاه کمک نمايد. محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور نیز  نقش هند را در آوردن صلح و ثبات در افغانستان مهم عنوان نموده و بر گسترش همکاریهای امنیتی، اقتصادی و سیاسی دو کشور تاکید نمود.
معاون رئیس جمهور و هیات همراه عصر روز پنج شنبه وارد کابل شدند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا