اقتصاد

کار شناسان : تصمیم پاکستان مبنی بر افزایش تعرفه های گمرکی خلاف قوانین سازمان تجارت بین المللی میباشد

کابل/باختر/2 عقرب
تجار و کارشناسان بخش اقتصادی اقدام پاکستان را مبنی بر افزایش نرخ تعرفه گمرکی بالای اموال تجارتی افغانی را خلاف قوانین سازمان تجارت بین المللی می دانند .
پاکستان چند روز پیش تعرفه گمرکی میوه خشک ، تازه و سبزی را که از افغانستان به پاکستان صادر میشود بیشتراز سه برابر افزایش داده است .
این موضوع به واکنش تجار افغانی روبرو شده است .
به باور برخی از کارشناسان کشور های عضو سازمان تجارت بین المللی مطابق به قوانین این سازمان تا پنج فیصد نرخ تعرفه را افزایش داده می توانند اما بیشتر از ان را میتوان حرکت خلاف قوانین سازمان بین المللی تجارت پنداشت .
در همین حال خان جان الکوزی ، معاون اتاق های تجارت و صنایع به برخبرنگار آژانس باختر گفت ، افزایش بیشتر سه برابر تعرفه گمرکی از سوی پاکستان یک تصمیم عجولانه است علاوه بر این باغداران ، تجار و دهقانان را زیانمند میسازد و در کنار آن  تجار پاکستان نیز خساره مند میشوند و گذشته از آن بر روابط تجارتی دو کشور صدمه وارد میکند .
وی گفت ، با این اقدام مسولان امور پاکستان، از سه روز به این طرف اجناس وارداتی پاکستان به افغانستان در بنادر متوقف گردیده است .
به گفته او وزارت امور خارجه ، سفارت افغانستان در پاکستان و اتاق های مشترک تجارت افغانستان در جریان قرار دارند  تا موضوع را از مجاری قانونی دنبال و حل نمایند .
اما ذبیح الله یک باشنده کابل به گوشه دیگر این مساله اشاره کرده میگوید که در این معامله تجار پاکستان و تجار افغانستان آسیب می بینند و این مردم دو کشور اند باج این گونه تصامیم را می پردارند .
او گفت تجار پاکستان و افغانستان تمام مصارف را بالای قیمت اموال محاسبه کرده به مفاد می فروشند در این حالت مردم متضرر میشوند و بس.
او از تجار و مسولان امور دو کشور خواست که نگذارند تجارت سیاسی گردد .
در همین حال تاج محمد اکبر استاد فاکولته اقتصاد پوهنتون کابل میگوید ،این یک حرکت خصمانه از جانب پاکستان است و از نگاه حقوقی و قوانین سازمان تجارت بین المللی، پاکستان حق این را ندارد که تعرفه گمرکی را بالا ببرد.
در اخیر وی گفت اکنون فصل صادرات میوه انار و سیب است اگر این روند ادامه یابد اثر فوق العاده منفی بر روابط تجارتی میان دو کشور ایجاد میکند.
به هر صورت روابط تجارتی میان کشور ها بر اساس پیمان ها و میثاق های انجام میگیرد که از طریق سازمان بین المللی تجارت مطرح می گردد ، هر کشور که از پیمان ها و میثاق عدول میکند نباید این نهاد معتبر بین المللی ساکت باشد ، مردم و به خصوص تجار افغانستان از نهاد های بین المللی می خواهند که جلو خودسری های پاکستان را بگیرد .نازیلاعزیزی/ذبیح علم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا