سیاست

سفیر اتحادیه اروپا با حاجی محمد محقق دیدار کرد

کابل  15عقرب  باختر
پییر مادون سفیر اتحادیه اروپا در کابل دیروز با حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان دیدار و گفتگو نمود.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی معاونت دوم ریاست اجرائیه به آژانس باختر،
در این دیدار که در اقامتگاه استاد محقق برگزار گردید پیرامون اوضاع جاری در کشور، انتخابات 28 میزان و انتخابات آینده ریاست جمهوری و روند صلح بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
سفیر اتحادیه اروپا گفت که در انتخابات 28 میزان مشکلاتی چون به تاخیر باز شدن شماری از مراکز رای دهی و کار نکردن دستگاه های  انگشت نگاری در برخی از این مراکز وجود داشت. سفیر اتحادیه اروپا اعمال شفافیت در انتخابات را یک امر ضروری دانست و خاطر نشان کرد که کمیسیون انتخابات باید نتیجه این انتخابات را با شفافيت و بگونه كه اعتماد مردم را جلب کند، اعلام نمايد.
پییر مادون ابراز امیدواری كرد که نهادهای برگزار کننده انتخابات از تجارب به جا مانده از اتنخابات 28 میزان در انتخابات آینده ریاست جمهوری استفاده کنند و نقايص جدّى روشن شده را رفع نمايد.
حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرائیه گفت که در انتخابات 28 میزان وسیله انگشت نگاری رای دهندگان آنگونه که با احزاب سیاسی توافق شده بود صورت نگرفت و از این رو نگرانی ها در مورد رعايت شفافيت در آرای مردم همچنان موجود است.
محقق افزود که به دلیل عدم ظرفیت در کمیسیون انتخابات و یا هم نبود اراده، مشکلاتی در روز انتخابات به وجود آمد و در نتیجه بسیاری از مردم از حق رای محروم شدند.
وی افزود که در مراکز رای دهی غرب کابل که عمدتا هزاره نشین هستند بعضى اشخاص مسئول در کمیسیون انتخابات کوتاهی کرده و با نرسيدن وسیله انگشت نگاری و یا هم کارمند در بسیاری از مراکز رای دهی، دو سوم از رای دهندگان از حق رای محروم شدند .
استاد محقق علاوه کرد که بايد نظارت احزاب سياسى بگونه دقيق بر سرور مركزى و مراكز اسكن و ديتاى آراء عملى شود و احزاب سیاسی منتظر اعلام نتیجه انتخابات است و اگر شفافیت در نظر گرفته نشود و به آرای مردم دستکاری شود نتیجه آن برای مردم و احزاب سیاسی قابل قبول نخواهد بود و پیامد آن، انتخابات آینده ریاست جمهوری را نیز متاثر خواهد ساخت.
معاون ریاست اجرائیه در مورد روند صلح گفت که او از هر طرحی که با حفظ دستاوردهای یک و نیم دهه گذشته منجر به صلح شود استقبال می کند. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا