فرهنگ

وزیراطلاعات وفرهنگ: گسترش صنعت گردشگری دراولویت ماست

کابل/ باختر/9 سرطان
وزیراطلاعات وفرهنگ امروز برنامه صد روزنخست کاری اش را درپنج بخش، تثبیت و بازسازی اثرهای تاریخی، گسترش صنعت گردشگری، توجه به وضعیت زندگی جوانان و توجه به برنامه های انکشافی ارایه کرد.
عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات و فرهنگ گفت، بررسی ها برای سروی و شناسایی آبدات تاریخی درچندین ولایت ازجمله بلخ، کابل و بامیان آغازشده و بازسازی این اثرها از اولویت های برنامه صد روز این اداره است.
وی افزود که طرح بازسازی منار جام و برخی آبده های شهرتاریخی ضحاک و و ستوپه تاریخی شهدای صالحین درشهرکابل ترتیب و به سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، ارایه شده است.
وزیر اطلاعات وفرهنگ گفت: بازسای زیارت مهترلام بابا، مقبره احمدشاه باباه، ازجمله آبده هایی اند که کاربازسازی آنان تکمیل شده است.
به گفته عبدالباری جهانی، حدود دوهزار اثرتاریخی ازنواحی معدن مس عینک درولایت لوگر جمع آوری و به موزیم ملی کشور انتقال داده شده و هزار اثر تاریخی دیگرنیزدرکه درمعرض خطر قرار داشتند نیز محافظت شده است.
وی افزود که آبده های تاریخی بسیاری درسطح کشور وجود دارند که نیاز به بازسازی دارند و هرسال باید 15 تا 20 اثر تاریخی بازسازی شود.
وزیرفرهنگ تاکید کرد که برای گسترش صنعت گردشگری درکشور بورد انکشافی گردشگری متشکل ازنهاد های دولتی و غیردولتی تاسیس شده و همچنان برای احیای این صنعت با سازمان های بین المللی ازجمله (یو ان دبلیو تی او) بر سرایجاد صندوق حمایت از صنعت گردشگری نیز گفت و گو و موافقه صورت گرفته است.
وی افزودکه کارساختمان انستیتوت گردشگری تکمیل شده و کار بالای ترتیب اساسنامه و نصاب این انستیتوت با وزارت معارف نیز جریان دارد.
تدوین پالیسی ملی جوانان و ایجاد بانک اطلاعاتی برای جوانان تحصیل کرده هم از برنامه هایی است که وزیر فرهنگ بر اجرای آن در صد روز نخست کاری اش می پردازد.
فراهم ساختن زمینه تحصیلات عالی برای 15 هزارجوان و پنج برنامه آموزشی دیگر برای جوانان ولایت های هرات، کابل، قندهار، بلخ و ننگرهار هم جزاین برنامه است.
اعمارتعمیرچندین کتابخانه در ولایت های پنچشیر، تخار، لوگر و زابل ازبرنامه های انکشافی وزارت اطلاعات و فرهنگ درصد روز نخست است.

اصلاحات دراداره و تشکیل هم شامل برنامه صد روز نخست وزارت اطلاعات و فرهنگ است.
وزیر اطلاعات وفرهنگ بهبود درنشرات رسانه های دولتی را نیزجز برنامه کاری صد روزاش بیان کرد.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا