اقتصاد

تفسیر برخبر: سرمایه گذاری بالای جوانان میتواند امنیت اجتماعی، اقتصادی ،سیاسی ورفاهی جامعه را تامین وتضمین کند

کابل باختر 19 قوس
جدی شدن مشکلات اقتصادی، ادامه ناامنی  وپارۀ از مسایل  دیگر  اجتماعی سبب شد تا انگیزه فرارجوانان از کشور  بیشتر گردد .
اینکه چرا بسیاری  از جوانان  از کشور  فرار میکنند علل مختلفی دارد که عمده ترین آن  فقر وبیکاری  است که دامنگیر نسل جوان این کشور شده است .
ادامه این  حرکت ها باعث  خواهد شد  تا افغانستان  بزرگترین  نیروی کاری و سرمایه خود را در آینده  های دور ونزدیک  از دست بدهد.
این درحالیست که گزارش  تازه صندوق  جمعیت سازمان ملل متحد  نشان میدهد که شصت درصد نفوس  افغانستان  را کمتر  از سن بیست وپنج سال تشکیل  میدهد  و سرمایه گذاری  روی جوانان  میتواند  زمینه توسعه  اجتماعی  واقتصادی  را فراهم  کند .
یافته های  این گزارش  تخمین  زده است که تاپنج سال  آینده  افراد یکه  درسن کار  قرار خواهند گرفت به پنج ملیون نفر میرسد  واین روند  تا چهل  سال آینده  ادامه خواهد داشت .
دراین گزارش  آمده است کشور های  درحال توسعه  که تعداد جوانان  شان زیاد است  میتوانند اقتصاد شگوفا وپیشتاز  داشته  باشند  به شرط اینکه  درتحصیلات وسلامت  جوانان خویش  سرمایه گذاری سنگین  کرده و از حقوق  آنان  محافظت  کنند.
دراین گزارش که  به افغانستان کشور جوانان  نام داده شد تاکید  گردید درصورتی که  به کاریابی  ومشارکت جوانان  درافغانستان توجه نشود ، ممکن است این نیرو بجای  توسعه  به بی ثباتی  ونا امنی  این کشور کمک  کند تا پنج سال آینده چهار ملیون  تن به متقاضیان کار درافغانستان  افزوده  خواهد شد .
نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد درافغانستان گفته است  ایجاد فرصت های  کاریابی  برای جوانان  همراه  با ادامه  خدمات صحی  وآموزشی باید دراولویت برنامه های دولت افغانستان  باشد.
به گفته وی حکومت  افغانستان تعهد خو د را با تدوین پالیسی ملی جوانان نشان داده است ، اما این ابتکار  با طرح  برنامه توسعه یی جامعه  برای جوانان باید دنبال شود.
به اساس گزارش ها ، بیکاری ، مهاجرت های غیر قانونی ، اعتیاد به مواد مخدر  و مشکلات دربخش  آموزش  از موارد خوانده  شده که با گذشت سیزده سال  هنوزهم  به عنوان مشکلات  جدی  در برابر  جوانان افغان  قرار دارند واکنون هم این  روند درمیان جوانان افزایش یافته است  واز سوی  هم دشمنان مردم افغانستان  از این فرصت  استفاده  میکنند تا با تبلیغ های بیهوده  شماری از جوانان را به صفوف  شان جذب نمایند .
با وجودیکه  درچند سال  گذشته شماری  از نهاد های خصوصی تحصیلی  وآموزشی درجلب وجذب جوانان  کارهایی  را انجام  دادند  اما از دانش  واندوخته های این جوانان  استفاده  صورت نگرفته  و برای آنان  درتصمیم گیری های سیاسی  کشور سهم داده نشده است  وبه همین منظور شبکه فعالان جوانان  که برای دفاع  از حقوق  جوانان کار کرده  واز حکومت  وحدت ملی  میخواهد  تا برای جوانان دربخش های مختلف  سهم داده شود.
این درحالیست که محمد اشرف غنی  رئیس جمهور اسلامی افغانستان در نخستین روزهای  کاری اش گفته بود که حکومت  افغانستان فراهم  ساختن زمینه کاریابی  برای جوانان  ر ا درخط مقدم برنامه های کاری اش  قرارداده است .
به گفته وی  حکومت درنظر دارد  میان بخش های  سیاسی  واقتصادی  مناسباتی را ایجاد کند تا از امکانات  مالی  این دوبخش  برای بهبود زمینه کاری  جوانان  استفاده شود.
شماری از  جوانان  با انتقاد گفته اند که  درسیزده سال  گذشته کارهای  اساسی و زیربنایی  برای جوانان  انجام نشده است  که بتوانند وضعیت  آنان را بهبود بخشد وسالانه  هزاران  جوان از نهادهای  تحصیلات عالی ونیمه عالی  فارغ شده اما بسیاری آنان با بیکاری  وفقر مواجه میشوند.
آنان میگویند باوجود کمک های جهانی به افغانستان درسال های گذشته به این نسل  که سرمایه کشور به حساب  می آیند توجه جدی  صورت  نگرفته، فقط روی شعار  از جوانان  به عنوان یک نیرو استفاده  شده است .
این جوانان  میگویند که آمدن حکومت وحدت ملی  امیدهای  برای  جوانان  دست داده است  تا حکومت  وحدت ملی  بتواند  به خواست های جوانان  رسیده گی  کند ونگذارد که این سرمایه بزرگ  مجبور به  ترک کشور شوند  یا با گروه های  مخالف یکجا شوند ویا به  مواد مخدر رو بیاورند.
اکنون مردم  از حکومت  وحدت ملی  انتظار  دارند تا به تعهدات که درعرصه های مختلف  به خصوص  به جوانان  که بزرگترین  سرمایه کشور  را تشکیل  میدهند  داده است باید تلاش  های را برای  توقف  روند فرار جوانان  از کشور  وبرگشت  دوباره  آنانیکه  رفته اند  وزمینه کاریابی را مهیا سازد وسرمایه گذاری  بالای این نسل  میتواند  ، امنیت  اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی  ورفاهی جامعه را تامین  وتضمین کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا