اخبارسیاست

جلسۀ فوق العادۀ کابینه به ریاست رییس جمهوری، برگزار شد

کابل/اول جدی/باختر

جلسۀ فوق العادۀ کابینه به ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان با اشتراک اعضای کابینه و والیان کشور از طریق ویدیوکنفرانس دایر شد و در خصوص بازار سازیمارکیت و انکشاف اقتصادی و پلان ملی عملیاتی مدیریت و رسیدگی به حوادث زمستانی، بحث کرد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،در این جلسه که ابتدا بمب گذاری ها در وسایط نقلیه تعدادی از اعضای پارلمان و کارکنان دولتی تقبیح شد و به نهادهای ذیربط به خصوص تیم شش نیم به خاطر اتخاذ تدابیر لازم غرض جلوگیری از چنین حوادث، هدایات لازم صادر شد.

کابینه همچنان حملۀ تروریستی دشمنان صلح را در ولسوالی گیلان ولایت غزنی شدیداً تقبیح کرد و نهادهای ذیربط را غرض رسیدگی و همدردی با خانواده های شهدا و مجروحان، موظف کرد.

سپس رییس جمهوری کشور در مورد سفر اخیرش به قندهار معلومات ارائه کرد و به نهادهای مربوطه به نظر معاون اول ریاست جمهوری جهت رسیدگی عاجل به بیجا شدگان ولایت مذکور و اولویت دهی آن ولایت در برنامه دسترخوان ملی، هدایت داد.

به همین ترتیب کمیته بین الوزارتی غرض ارائه معیارهای مشخص جهت جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و زیر آب شدن باغ های مردم در بند دهله ولایت قندهار، توظیف شد.

رییس جمهوری به اداره های مربوط جهت تمرکز روی کاهش آلودگی هوای شهر کابل نیز هدایات لازم داد.

سپس کابینه در خصوص محور بازار سازی که یکی از اهداف مندرج دومین سند چارچوب ملی صلح و انکشاف افغانستان (ANPDF II) است، بحث کرد.

همچنان روی بخش های عمدۀ آن که شامل چگونگی ایجاد رقابت اقتصادی، تعریف بازار آزاد و مشارکت دولت و سکتور خصوصی در بازار، چگونگی همکاری شرکت های خصوصی و دولتی، چگونگی ایجاد سرمایه، تحرک سرمایه ساکت و استفاده از سرمایه پنهان، چگونگی ایجاد زمینه سرمایه گذاری برای متشبثین، بررسی بازار برای تولید اجناس، ایجاد فضای اعتماد و ایجاد شهرت جهانی برای بازاریابی تولیدات، حل معضله ملکیت ها و استفاده از زمین و ملکیت ها در ازدیاد سرمایه، ایجاد زنجیره های ارزش و عرضه جهت تعریف مارکیت، تعریف حقوق مستهلک و حمایت از مستهلکان، اعتماد مستهلکان به تولیدات، حمایت و تقویت صادرات، تعریف استندرد ها و ایجاد نظم در کیفیت تولیدات، معیاری کردن نظام بانکداری، ازدیاد عواید از طریق رشد اقتصادی و ایجاد شرکت‌ها، مشارکت سکتور خصوصی در ایجاد شرکت‌ها، چگونگی سرمایه گذاری روی زیربناها در مشوره با سکتور خصوصی و ایجاد ظرفیت ها و استفاده موثر از سرمایه بشری، بحث و تبادل نظر شد.

کابینه، نهادهای ذیربط را غرض ارائه طرح ها و برنامه های مفصل به شورای عالی اقتصادی جهت تسریع روند تطبیق اهداف دومین سند چارچوب ملی صلح و انکشاف افغانستان (ANPDF II) در محور بازار سازی(Market Building) ، موظف کرد.

در اخیر جلسه کابینه، پلان ملی عملیاتی مدیریت و رسیدگی به حوادث زمستانی در پرنسیب مورد تایید قرار گفت و از معاون اول ریاست جمهوری و وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث به خاطر ترتیب پلان متذکره، قدردانی شد. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا