فرهنگ

دکتور رهین: نصرالله حافظ ستاره درخشان ادبیات پشتو بود

کابل باختر/ 23/ عقرب
نصرالله حافظ شاعر و شخصیت فرهنگی زبان و ادب پشتو از اثر مریضی که عاید حالش بود چشم از جهان بست .
نصرالله حافظ درسال 1310 هجری خورشیدی در قریه حافظان ولسوالی چپرهارولایت ننگرهار زاده شد تحصیلات ابتدایی را درزادگاهش فراگرفت و درسال 1332 با اختتام تحصیل درکابل، کارش را دروزارت معارف به عنوان آموزگار درلیسه خوشحال خان آغاز کرد بعداً به حیث عضو مسلکی مجله ویسا که ازسوی پشتنی بانک انتشار میافت مقررشد و مدتی هم معاون مجله پشتون غژ بود .
مگر بیشترین ایام زنده گی ادبی وپربار نصر الله حافظ دررادیو افغانستان سپری شد.
گفته میشودکه او پنجاه دو سال از عمرش را وقف کار دررادیو کرد، نصرالله حافظ آثار بیشمار ادبی ازخود بجا گذاشت شماری زیادی از آثار او جوایز بزرگ مطبوعاتی را به خود اختصاص داده است.
حافظ به زیارت خانه خداوند مشرف شد . ضمناً سفرهای زیادی فرهنگی را به خارج از کشور انجام داد با آنکه این شاعر فرهیخته درسال 1374 به تقاعد رو آورد مگر ازادامه کار های ادبی دست نکشید بل اندیشه والا ادبی مونس آخرین سالها و روزهای عمرش بود.
دوکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ از استاد نصرالله حافظ به عنوان ستاره درخشان درادبیات پشتو یاد نموده گفت که نصرالله حافظ با خلق آثار ادبی و کارهای بیشمار دراین عرصه در نزدیکی مردمان این سرزمین کوشا بود او والا می اندیشید آثار او الهام بخش جوانان وبازگوکننده پیام های مردمی بود .
مرگ او برای جامعه فرهنگی کشور خود یک ضایعه بوده و برای خانواده او اظهار تسلیت می نمایم .
خداوند رحمت اش را به او ارزانی فرماید و خانواده او و جامعه فرهنگی افغانستان را صبرهمیشگی نصیب کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا