اقتصاد

پروژه تاپی بزودی آغاز میشود

کابل/دویچه وله/باختر/27 دلو
سه شرکت خارجی ابراز علاقمندی کرده اند تا کار احداث پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند را برعهده بگیرند.
قرار است اجرای پروژه انتقال گاز از ترکمنستان به شبه قاره هند موسوم به "تاپی" به زودی آغاز شود.
داوود شاه صبا، وزیر معادن و پترولیم افغانستان در مصاحبه ویژه با رادیو دویچه وله آلمان گفت که در بیستمین نشست نمایندگان کشورهای عضو پروژه "تاپی" که چهارشنبه گذشته در اسلام آباد برگزار شد، توافق گردید تا دو ماه آینده رئیس این کنسرسیوم تعیین گردد. او گفت: «در آینده ما روی انتخاب یک رهبر کنسرسیوم برای اعمار پایپ لاین و مدیریت آن کار خواهیم کرد. جلسه بعدی در کابل روی همین موضوع متمرکز خواهد بود.
قرار است بیست و یکمین نشست هیئت رهبری "تاپی" ماه آینده در کابل برگزار شود.
پروژه انتقال گاز از ترکمنستان به شبه قاره هند پروژه مشترکی است که ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در آن سهم دارند. اجرای این پروژه که بحث روی آن در سال 2002 آغاز شد، به دلیل ناامنی در افغانستان و پاکستان تاکنون به تعویق افتاده است.
برای تطبیق این پروژه کنسرسیومی تحت نام "تاپی پایپ لاین لمتید" تشکیل شده است که چهار کشور در آن سهیم هستند.
وزیر معادن و پترولیم افغانستان می گوید کشورهای عضو در خرید و فروش گاز و چهارچوب تطبیق پروژه موافقت کرده اند و "بانک انکشاف آسیایی" که تسهیل کننده پروژه می باشد، نیز با آغاز کار موافق است.
هزینه پروژه "تاپی" هشت میلیارد دالر سنجش شده است که بخشی از آن را "بانک انکشاف آسیایی" می پردازد و چهار کشور شریک نیز به میزان بهره مندی از این پایپ لاین، در آن سرمایه گذاری می کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا