سیاست

پیام ستر جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری ا.ا

کابل 30حوت باختر
بمناسبت حلول سال نو خورشیدی
هموطنان گرامی، خواهران و برادران
سلام علیکم و رحمت الله و برکاته!
بهار از راه رسیده طبیعت در خواب رفته را بیدار کرد و در گیاه و درخت روح زند گی و سرسبزی  دمید. خرسندم که به این مناسبت- فرا رسیدن نوروز باستانی و سال نو خورشیدی را به هریک از شما عزیزان در هر کجایی که هستید مبارک باد و شاد باش می گویم.
امیدوارم که این سال، سالی باشد که در آن آفتاب گرم صلح و همزیستی و همدیگر پذیری در کشور بتابد و همه مردم درد دیده و رنجدیده این سرزمین دردمند در فضای مملو از خوشی و سعادت زند گی کنند و ما همه در کنار همدیگر کمر به آبادی و نوسازی کشور عزیز خویش بپردازیم.
همچنان این روز خجسته و پر میمنت را به همه کسانی که در محدوده تمدنی حوزه نوروز زند گی می کنند و از این روز به نحوی در کشور های خویش تجلیل می نمایند مبارک باد می گویم.
در این جا لازم میدانم بصورت جداگانه و خاص برای همه خانواده های شهدای راه وطن عزیزم نیز مراتب شادباش ها و تبریکات خویش را به مناسبت حلول سال نو تقدیم کنم و یاد آور شوم، در حالی که ما نیز در غم از دست دادن عزیزان تان شریکیم، ولی نمی توانیم غم و شادی را از کنار همدیگر دور داشته باشیم. یاد و خاطره همه جانبازان نیرو های امنیتی و دفاعی کشور و همه کسانی که بوسیله دشمنان صلح و آرامش مردم ما شهید شده اند، در اذهان مان زنده است و نام های آن عزیزان ثبت اوراق زرین تاریخ کشور شان خواهد بود.
نوروز در فرهنگ پر بار سرزمین مان از گذشته های بسیار دور به این سو جایگاه و منزلت خاصی  دارد. از این رو مردم ما در طول سده ها و قرن ها از این روز به خوبی و با شان و شکوه تمامی گرامیداشت به عمل آورده اند و ما نیز این رسم کهن نیاکان خویش را ارج  میگذاریم  و به امید این که نوروز آغازگر سعادت و خوشبختی مردم ما باشد، از آن تبجیل میداریم.
با آغاز بهار سبزه و نبات و درختان از نو سبز می شوند و این نوشدن طبیعت برای همه ما درس بزرگی است و می رساند که ما نیز باید اذهان خویش را با باور های نو انسانی تازه کنیم.
جنگ دراز مدت شیرازه زند گی مان را از هم پاشیده است. درس نوروز یکی هم این است که ما نیز به تقلید از طبیعت خانه تکانی کنیم. باور های نادرست و رنج آور، را از اذهان مان بدر کنیم و با اندیشه نو در پرتو تعالیم والای دین مبین خویش، به آشتی، برادری و دوستی روی آوریم و به جهانیان نشان بدهیم که ما ملت سرزنده، دارای فرهنگی متعالی و پر بار و مردمان صاحب اندیشه هستیم.
هموطنان گرامی!
ما در طول نزدیک به چهل سال خانه و بوم و بر خود مان را ویران کردیم. جنگ ملیون ها تن ازما قربانی گرفت و ملیون ها تن دیگر مان را مجبور به ترک وطن و غربت گزینی کرد. با یک دید بسیار سطحی نیز در می یابیم که ادامه آن نیز نمی تواند برای مردم و سرزمین ما سودمند و سعادت بخش باشد.
بیایید تا دراین سال جدید دست به دست هم بدهیم ، با آشتی و برادری و در آغوش کشیدن همدیگر یک بار دیگر اجازه بدهیم تا پرنده صلح و خوشبختی در فضای کشور ما به پرواز درآید و کودکان مان صاحب یک فردای روشن و تابناک شوند.
دولت جمهوری اسلامی افغانستان در این مسیر گام بر میدارد و باور مند است که هرقدر ما زودتر به آشتی و صلح در کشور خویش دست یابیم، زودتر به سعادت، رفاه، خوشبختی و پیشرفت نایل خواهیم شد.
نمی خواهم از جنگ سخن بیاورم ولی ناگزیرم شجاعت و قهرمانی همه کسانی را که در صفوف نیروهای دفاعی و امنیتی مان کمر بسته اند و در سنگر های شان برای تأمین امنیت و صلح به مردم و کشور شان می جنگند، بستایم و به آنان آفرین بگویم.
امیدوارم روزی فرا برسد که دولت همه زمینه های رفاهی و معیشتی خانواده ها وبازماند گان شهدای وطن عزیز را که جان های عزیز شان را در راه اعتلا و ترقی کشور و دفاع از سرزمین و مردم خویش از دست داده اند، فراهم کند تا فرزندان این جانبازان بخوبی بتوانند درس بخوانند، تحصیل کنند و برای خانواده های شان افراد سالم و صالح بار آیند و کادر های جوان و آینده سازان این سرزمین باشند.
خوشحالم که در سال جدید نیز ملیون ها تن از کودکان این سرزمین روانه مکاتب می شوند و صد ها هزارتن از جوانان در پوهنتون ها و دیگر نهاد های تحصیلی به تحصیلات شان ادامه میدهند. من باور دارم که آینده ما با این جوانان و کودکان خوب آموزش دیده روشن تر و تابناک تر خواهد بود.
هموطنان عزیز!
در هرکجایی که هستید به همدیگر بدون تبعیض و افتراق دست برادری و همدیگر پذیری بدهید و باور داشته باشید که یگانه راه پایان دادن به بدبختی های موجود در کشور همین است تا همه یک دل و یکصدا برای پایان دادن به جنگ اندیشه کنیم و به آرمان دیرینه خویش برسیم.
با استفاده از این فرصت، یک بار دیگر حلول سال جدید 1396 را به همه شما هموطنان عزیز در داخل و خارج از کشور مبارک باد می گویم و امیدوارم که خوشبختی و سعادت، صلح و دوستی چراغ زندگی و خانواده های تان باشد. و من الله توفیق!
هر روز تان نوروز، نوروز تان پیروز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا