جهان

رئیس شورای حقوق بشر پارلمان اروپا استعفا کرد

بروکسل – بی بی سی نیوز – ۱۵ میزان – باختر
پدرو آگرامونت، رئیس اسپانیایی شورای حقوق‌بشر پارلمان اروپا به علت اتهام فساد و همچنین انتقاد از بازدیدش از سوریه آن هم دوشادوش نمایندگان پارلمان روسیه، استعفاء کرده است.
به گزارش آژانس باختر به نقل از شبکه خبری بی بی سی ، این بخش از پارلمان اروپا دیدبان اصلی مسایل حقوق‌بشری در محدوده یورو است. با وجود این، اعضای آن متهم‌اند که در برابر آنچه "دیپلماسی خاویار" خوانده شده در برابر گزارش 'نقض حقوق بشر' علیه آذربایجان سکوت کرده‌اند.
حکومت جمهوری آذربایجان به سرکوب مخالفان سیاسی خود متهم است. و اعضای شورای حقوق بشر پارلمان اروپا متهم‌اند که در سال ۲۰۱۳ در "ازای دریافت هدیه" به رد گزارش مربوط به زندانیان سیاسی در آذربایجان رای داده‌اند.
قرار است یک گروه بازرسی مستقل درباره اتهام‌های این شورا گزارشی تا پایان سال میلادی جاری تهیه کند.
در کنار این اتهام فساد،  پدرو آگرامونت، به طور جداگانه هم به علت دیدارش از سوریه در ماه مارچ گذشته، که در کنار هیاتی از نمایندگان دوما روسیه صورت گرفت و طی آن با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هم ملاقات کرد، مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود؛ چرا که بشار اسد طی ۶ سال گذشته و از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور، به علت نقض گسترده حقوق‌بشر و حتی اتهام جنایت علیه بشریت به علت استفاده از سلاح کیمیایی علیه مردم کشور خودش، مورد انتقاد جهانی قرار گرفته است.
بسیاری از اعضای  این شورا که متشکل از نمایندگان کشورهای اروپایی در پارلمان اتحادیه اروپاست، خواستار کناره‌گیری  آگرامونت شده بودند.
روسیه این نهاد پارلمان اروپا را که نمایندگان ۴۷ کشور در آن عضویت دارند، از ماه جنوری گذشته تحریم کرده است؛ خروج مسکو از این نهاد حقوق‌بشری در اعتراض به تحریم‌های اتحادیه اروپا در پی انضمام شبه جزیره کریمیا به خاک روسیه و بحران اوکراین صورت گرفته است.
ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا