سیاست

متن سخنرانی خانم هیلری کلنتن، وزیر امور خارجه امریکا در کنفرانس بن هیلیری کلنیتن: همزمان با کاهش نیرو های محاربوی بین المللی، ایالات متحده امریکا و همکاران بین المللی اش برای آموزش، مشوره دهی و کمک با نیرو های افغان ، متعهد باقی می مانند. وزیر خار

جلالتمآب رئیس جمهور کرزی، بسیار زیاد تشکر

جلالتمآبان،

خانمها و آقایان!

ما یک سری از صحبت های را توسط دوستان ما شنیدیم، بنابرین نمیخواهم روی مسائلی که جناب شما صحبت کردید، برگردم. اما، فکر میکنم مهم است تا روی دو مرحله مهم را که پیش رو داریم تمرکز کنیم: اول مرحله میان اکنون و اخیر سال 2014 و مرحله دوم دهه پس از 2014 یعنی تا 2024 است.

طوریکه بانک جهانی پیش بینی کرده است، افغانستان همچنان با کثر بودجه و مشکلات اقتصادی که نیازمند منابع جدید افزایش عواید است، مواجه خواهد بود. در عین حال، نماینده های کشور های زیادی که در این تالار تشریف دارند نیز میدانند که جامعه جهانی با محدودیت های مالی روبرو هستند.

بنابرین، لازم است تا ما یکجا یک ستراتیژی جامع و موثری را بمیان بیاوریم که منابع بیشتر را شناسائی و استفاده از آن را افزایش دهد. به همین دلیل ما اینجا در بن گردهم آمدیم تا مسئولیت های مشترک مان را برای موفقیت درک کنیم.

از فراخوان حکومت افغانستان برای تحقق حسابدهی متقابل میان افغانستان و جامعه جهانی قدر دانی میکنم.

 رییس جمهور کرزی! ما کاملاً موافق هستیم که ما با این حرف ها باید پابند بمانیم. ایالات متحده امریکا آماده است که در کنار افغان ها بماند و آنان را در راستای حمایت از روند انتقال الی رسیدن به ثبات و رشد پایدار همراهی نماید.  ما درک می نماییم که افغان ها خود نیز ، چنانچه رییس جمهور کرزی فرمودند، تعهداتی دارند که باید آنرا تحقق بخشند ، این تعهدات همانا تصمیم گیری دشوار برای تطبیق اصلاحات، رهبری دفاع کشور و تقویت دموکراسی فراگیری محسوب میشود که ریشه های آن را حاکمیت قانون تشکیل می دهد.  بنابراین، حسابدهی متقابل ، قلب تعهداتی را تشکیل می دهد که ما به همدیگر می سپاریم.

نخست ، در خصوص امنیت باید گفت که روند انتقال مسؤولیت های امنیتی جریان دارد ، و نیرو های امنیتی افغان به زودی مسؤولیت تامین حفاظت کامل پنجاه در صد نفوس کشور شانرا بدوش خواهند گرفت.  بالنوبه، همزمان با کاهش نیرو های محاربوی بین المللی ، ایالات متحده امریکا و همکاران بین المللی ما باید  برای آموزش، مشوره دهی  و کمک با نیرو های افغان ، متعهد باقی بمانند. ما مشترکاً نیز دنبال آنعده از کسانی خواهیم بود که مایل به ختم جنگ نبوده و اعمال دهشت افگنی را همچنان مرتکب میشوند. بناً، بدون شک ، روند انتقال به معنای آغاز مرحله نوین حمایت بین المللی می باشد.

ثانیاً، در خصوص اقتصاد، اصلاحاتی را که رئیس جمهور کرزی به آن اشاره نمود، تما را ترغیب میکند، چنانچه صندوق بین المللی پول نیز برنامه سه ساله ای را برای افغانستان در ماه نومبر سال جاری تصویب نموده است.

ثلاثاً،  در عرصه سیاسی، از رییس جمهور ستایش می نماییم که تعهد کشورش برای برگزاری انتخابات همه شمول و عادلانه  ریاست جمهوری  در سال 2014 اعلام کرد.  به باور من، جامعه جهانی باید همواره حمایت قوی خویش را در جهت  تقویت نهاد های دموکراتیک افغانستان منجمله مطبوعات آزاد و روند قوی انتخابات ، فراهم نماید.

ایالات متحده امریکا با مسرت اعلان می نماید که با سایر همکاران خویش ارائه منابع مالی به صندوق وجهی بازسازی افغانستان  را از سرگیریم تا به این ترتیب این منابع را در راه تطبیق اجراآت به کارگیریم.

و در آخر باید گفت که این روند که به اساس تلاش های ده سال گذشته بنا یافته است نیازمند همکاری نه تنها کشور های منطقه و همسایه ها بلکه تمامی خانواده ملل است. تمامی منطقه با آینده افغانستان پیوند دارد و به همینگونه از این کشور اگر بار دیگر به منبع تروریزم و بی ثباتی تبدیل شد، ضرر خواهند کرد. به همین دلیل، حضور پاکستان در این کنفرانس به نفع ما بود. در همین خصوص باید گفت که همه ما بخصوص امریکا میخواهد تصویر واقعی آنچه که در منطقه سرحدی میان افغانستان و پاکستان اتفاق افتید، ارائه شود.  

و لازم است که همه ی ما روند مصالحه به رهبری افغان ها را حمایت نماییم.  بعد از ترور رییس جمهور ربانی، لویه جرگه عنعنوی نیز تعهد افغانستان را در راستای پروسه صلح، در شهر کابل  تجدید نمود و این کار آنان برای ما مایه تشویق است.

ایالات متحده امریکا با دوستان ما در افغانستان همچنان باقی خواهیم ماند. ما در تصمیم گیری های شما برای آینده تان با شما همراه خواهیم بود.

جناب رئیس جمهور! از شما تشکر که این کنفرانس مهم را برگزار کردید. این نشست فرصت را مساعد می سازد تا بحث کنیم که چگونه میتوانیم از تحکیم صلح، رفا و دیموکراسی برای آینده یک افغانستان امن و باثبات حمایت کنیم.

تشکر

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا