سیاست

متن سخنرانی جلالتمآب داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان در اجلاس صلح نیلسن مندیلا مجمع سازمان ملل متحد، نیویارک

۲۴ سبتامبر ۲۰۱۸
کابل باختر 3 میزان
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ
آقای رییس؛
دبیرکل سازمان ملل متحد؛
جلالتمآبان؛
نمایندگان نهادهای جامعه مدنی؛
خانم‌ها و آقایان!
من و هیئت افغانستان افتخار داریم که امروز در اجلاس صلح نیلسن مندیلا در حاشیه‌ی هفتاد و سومین اجلاس سازمان ملل متحد اشتراک می‌کنیم.
افتخار داریم که امروز تولد مرحوم نیلسن ماندیلا یکی از شخصیت‌های بزرگ قرن و مدافع و نماد آزادی و حقوق بشر را تجلیل می‌نماییم.
این تجلیل از سطح یابود و تجلیل فراتر می‌رود. امروز فرصتی است تا چالش‌های واقعی قربانیان انسانی و جوامع را در سطح جهان تحلیل و ارزیابی نماییم.
امروز نه تنها یادآور این است که ما مسوولیت اخلاقی و قانونی برای حمایت و پشتیبانی از صلح داریم که فرصت دیگری برای بازنگری تعهد مشترک ما برای صلح، جلوگیری از جنگ، تلاش برای آشتی،جلوگیری از تبعیض و حمایت و تشویق حقوق بشر است.
سوگمندانه شاهد درد و رنج و بی‌عدالتی ملیون‌ها انسان در روی زمین هستیم که از خشونت‌های بی‌رحمانه و کور ناشی از دهشت‌افگنی، بی‌عدالتی، نابرابری و سوء استفاده رنج می‌برند.
خانم‌ها و آقایان!
من اینجا و امروز از مردم، کشور و جامعه‌ای نمایندگی می‌کنم که در چهل سال گذشته شاهد درگیری، مداخلات بیرونی و رنج فراوانی بوده که به رغم اراده و خواست ما از بیرون بر مردم ما تحمیل گردیده است.
اکثریت مطلق قضایا و موضوعاتی که در این اجلاس به بحث گرفته می‌شود و مورد توجه شما قرار دارد افغانستان و سه نسل این کشور شاهد آن بوده و از این معضلات رنج می‌برند.
بنابراین، برای من و مردمم توجه به مفاهیمی چون آشتی ملی و دست یافتن به صلح جامع، عادلانه و پایدار و پاسداری و تقویت حقوق بشر بنیادی و حیاتی است.
تجدید تعهد ما نیازمند اقدامات عملی فرارتر از وعده‌های میان تهی است. ما باید این تعهدات را به تعامل‌های معطوف به نتایج، گفتگوها، مذاکرات، استراتیژی، تغییر سیاست‌ها و اصلاحاتی مبدل نماییم که به نتایج دوامدار و راه‌حل‌های معقول منتهی گردد.
این راهی است که ما در سالهای گذشته در افغانستان دنبال کرده‌ایم. ما از تصمیم و اراده نیروهای مسلح خود در جنگ با دهشت‌افگنی و همچنان کمک‌های سخاوتمندانه دوستان بین‌المللی خود که در دفاع از ارزش‌ها و اهداف مشترک در کنار ما ایستاده‌اند تشکر و قدردانی می‌نماییم.
پیام ما روشن است: ما از کشور و زندگی مردم خود و حقوق آنان در روشنایی نظم استوار برقانون اساسی دفاع می‌کنیم. اما در عین حال آماده هستیم با مخالفان آشتی پذیر مسلحی که خشونت و دهشت‌افگنی را کنار بگذارند و تعهد خود را به افغانستان متحد، دموکراتیک، صلحجو و از نگاه اقتصادی مرفه اعلان نمایند مذاکره و صلح می‌نماییم.
به این باوریم که این روحیه‌ای است که از مبارازت و فعالیت‌های بین‌المللی و شخصیت‌های چون نیلسن مندیلا متأثر است و باورداریم که این بخشی از میراث این نهاد و تعهد و مسوولیت تمام کشورهای جهان است.
برای همه‌ی مان در تطبیق عملی صلح و تحقق حقوق بشر در سطح جهان آرزوی موفقیت می‌کنم.
تشکر از توجه‌تان.
# احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا