فرهنگ

سمنک پزی زنان هراتی، به پیش‌واز از نوروز

شهرهرات 1 حمل باختر
سمنک پزی (سمنو پزی) یکی از رسوم دیرینه نوروزی است که در گذشته، سمنک (سمنو) به عنوان اولین غذای رایگان سال نو بین اهل و روستا و محل توزیع می‌شد و کودکان از اولین کسانی بودند که از این خوراک می‌خوردند.
این رسم کهن نوروزی که از زمان آریاییان تاکنون در میان مردمان ساحات آسیای مرکزی وجود دارد، همه‌ساله در روزهای نوروز باگرد آمدن شماری از زنان باهم با پختن سمنک، آنرا تجلیل می‌کنند.
در هرات متاسفانه از چندسالی بدین سو این رسم کهن و باستانی را با پیوندزدن به باورهای نادرست دینی آنرا کمرنگ‌تر ساخته بودند اما ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت از این پس تصمیم دارد تا چنین رسم‌های سنتی و اصیل این جغرافیا را زنده کند و چرخه تجلیل آنرا دوباره دربین مردم این سرزمین به گردش آورد.
به همین منظور جشن سمنوپزی باشکوه نوروزی از سوی این اداره با حضور شمار زیادی از مسئولان دوایر و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی زنان فعال جامعه مدنی و سایر زنان فرهنگ‌دوست هرات  برگزار شد.
آریا رئوفیان رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات نیز که در این جشن سمنوپزی را در شمار عنعنه‌های بسیار مهم نوروزی یاد کرد که بیشتر باگرد آمدن بانوان در کنار هم این جشن برگزار می‌شود.
در عین حال مونسه حسن‌زاده معاون ولایت هرات نیز با حضور در جشن سمنک‌‌پزی، از اداره اطلاعات و فرهنگ به خاطر راه اندازی این مراسم عنعنه ‌یی اظهار قدردانی کرد و به برکت گندم سمنک، از خداوند آرزو برد تا سال جدید، سال با برکت و به دور از جنگ و تباهی باشد و صلح و آرامش دایمی در کشور برقرار شود.
مرضیه ابراهیمی مدیر عمومی آژانس باختر و مسوول برگزاری جشن سمنک‌پزی می‌گوید که پس از سال‌ها این برای اولین باری است که آنان توانسته اند جشن سمنوپزی را در این ولایت برگزار کنند.
سمنک پزی (سمنو پزی) از رسوم نوروزی بسیار دیرپایی است که در ایام نوروز همراه با نوای معروف «سمنک در جوش، ما دفچه زنیم، دیگران در خواب، ما کفچه زنیم» از آمدن بهار سرسبز و نشاط آور خبر می‌دهد.ختم/حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا