فرهنگ

کنفرانس( تقویت نقش میانجیگری در اعمار صلح )برگزارشد

کابل  ۲۶ قوس/باختر
اجمل شاهپور معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ در کنفرانس ( تقویت نقش میانجیگری در اعمارصلح )بر اعمار صلح پایدار وبا عزت تاکید کرد.
به گزارش خبرنگارآژانس باختراین کنفرانس که از سوی دفتر مدیوتیک افغانستان، به همکاری وزارت خارجه جمهوری فدرالی آلمان، زیر نام "تقویت نقش میانجیگری در اعمار صلح" با اشتراک معین امور جوانان وزارت اطلاعات وفرهنگ، نمایند گان نهاد های ملی وبین المللی، متخصصان امور صلح ومیانجیگری، فعالان نهاد های جامعه مدنی و جوانان، در مرکز اطلاعات ورسانه های حکومت برگزار شد.
محمد اجمل شاهپور، معین امور جوانان وزرات اطلاعات وفرهنگ با قدردانی از برگزارکنندگان این کنفرانس، آن را گام مهم در راستای فعالیت های مدنی، آگاهی دهی وانگیزه بخشی های معیاری وعلمی که هم از سوی دولت جمهوری اسلامی افغانستان وهم از سوی نهادهای جامعه مدنی برگزار می شود، دانست و تأکید کرد که هیچگاه مردم و دولت افغانستان به صلح منفی و شکننده که بستری برای جنگ خطرناک دیگری باشد، تن نخواهند داد.
شاهپور گفت صلح با عزت که رییس جمهوری کشور نیز بر آن تأکید دارد، صلحی است که در بسیج آن اراده وهمه توان ها وظرفیت های ملی اعم از نیروی فیزیکی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی وسیاسی دخیل باشد ومسیر ترقی وشگوفایی کشور را برای تمام ملت به همراه داشته باشد.
شاهپور بر قطع مداخلات بیگانگان تاکید ورزید و افزود که یکی از راه های قطع مداخلات بیگانگان همانا گرفتن ابتکارات میدان های صلح به دست خود ماست وچه خوب که آنهم به وسیله جوانان ما باشد وی افزود که ما چرا جوانان خود را که مدافعان استقلال اند بدیل میانجیگری های بیگانگان نکنیم.
در این کنفرانس پیترپروگل، سفیر آلمان در افغانستان گفت، کشورش در زمینه آگاهی دهی پیرامون اهمیت میانجیگری و نیاز اعتماد سازی در این روند، با افغانستان کارمی کند.
در همین حال، احسان ضیاء، رییس انستیتوت صلح امریکا، فرصت موجوده را برای صلح در افغانستان با اهمیت دانست وبر استفاده معقول از آن تأکید کرد.
او میانجیگری را یک روند تعاملی وساختار مند عنوان کرد وگفت که در آن یک یا چند نفر و یک یا چند کشور بی طرف و با اعتماد، زمینه گفت وگوهای مستقیم را بین طرف های درگیر به هدف ختم جنگ فراهم می کنند.
اشتراک کنندگان این کنفرانس، در بحث های جداگانه زیر عناوین "میانجیگری وموقف ما" و"آموزش ها وتشریک تجارب میانجیگری وتاثیر آن بر جامعه"، نیز به بحث وتبادل نظر پرداختند.فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا