سیاست

شوراي وزيران بالاي طرح هاي قوانين پطروليم و معادن كشور بحث كرد

كابل باختر 28 سرطان

جلسه فوق العاده شوراي وزیران امروز تحت ریاست جلالتمآب حامد کرزی رئیس جمهوري اسلامي افغانستان در ارگ ریاست جمهوری  برگزارگردید.

به اساس معلومات رياست عمومي اداره امور و دارالانشاي شوراي وزيران به آژانس باختر، در ابتدا رئیس جمهوری اسلامی افغانستان فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به کافه مسلمین جهان به خصوص مسلمانان افغانستان تبریک و تهنیت گفته، قبولی طاعات و عبادات شانرا از درگاه ایزد متعال استدعا نمود.

شورای وزیران تعین اوقات کار ادارات دولتی را در ماه مبارک رمضان به شرح ذیل           تصویب نمود:

  • در شهر کابل:  آغاز کار ساعت هفت صبح و ختم کار ساعت یک بعد از ظهر.
  • در ولایات،  بانک های کشور و ولسوالی های ولایت کابل: آغاز کار ساعت هشت صبح و ختم کار ساعت یک بعد از ظهر به شمول روز های پنجشنبه.

سپس، وزیر فواید عامه در مورد مساعدت پنج ملیون دالری نیرو های ائتلاف بین المللی برای ترمیم سالنگ ها به جلسه معلومات داد. شورای وزیران وزارت فواید عامه را موظف نمود تا با استفاده از مبلغ متذکره در حصه ترمیمات شاهراه سالنگ طبق پیشنهاد آن وزارت از طریق خویش اقدام نماید.

طبق اجندا، وزیر عدلیه در رابطه به طرح قوانین معادن و پطرولیم به جلسه معلومات مفصل داده، افزود: قوانین فعلی هایدروکاربن ها و معادن کشور به اساس مصوبات سال 1387 شورای ملی تصویب و ذریعه فرامین جداگانه رئیس جمهوری اسلامی افغانستان توشیح و در جریده رسمی به نشر رسید. در قوانین متذکره مشکلات و نارسائی هایی وجود دارد که باعث ایجاد مشکلات در جلب توجه سرمایه گذاران میگردد، بناً وزارت معادن در قوانین معادن و هایدروکاربن ها تجدید نظر بعمل آورده است.

 مسوده جدید قانون معادن بداخل (19) فصل و یکصد و نزده ماده به هدف تنظیم امور مربوط به انکشاف، استفاده موثر، تنظیم مدیریت فعالیت های تفحصی، بهره برداری مناسب از معادن و خودکفائی اقتصادی کشور از طریق انکشاف سکتور منرالها، مدیریت بهتر منابع منرالی، ایجاد محیط مناسب سرمایه گذاری و کمک به تأمین صلح و امنیت از طریق انکشاف فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در محلات ترتیب و بعد از تدقیق در انستیتوت امور قانوگذاری وزارت عدلیه در جلسه کمیته قوانین شورای وزیران مورد تائید قرار گرفت.

در این طرح وظایف و صلاحیت های وزارت معادن و کمیسیون وزرا، تصنیف منرالها، اعطای جواز ها، حق استفاده از زمین، تنظیم امور فیس، مالیات حق الاجاره و رویالتی، صحت و ایمنی، حفاظت محیط زیست و مبارزه علیه فساد اداری، قرار داد معادن، نظارت از جریان کار استخراج معادن و تامین هماهنگی کمیسیون وزرا بحث مفصل صورت گرفته است.

هکذا، مسوده قانون پطرولیم بداخل (6) فصل و 53 ماده که به هدف تنظیم امور مربوط به عملیات پطرولیم، انکشاف موثر و منظم اقتصادی منابع آن، حفاظت از منابع متذکره، استفاده از بهترین روش های موثر و مصون در اجرای عملیات پطرولیم، تأمین حد اکثر منافع کشور از طریق انکشاف منابع آن، تشویق سرمایه گذاری در این عرصه و شفافیت در مدیریت امور مالی پطرولیم طرح گردیده است.

وزیر عدلیه افزود، طبق صراحت ماده پنجم مسوده قانون معادن و ماده چهارم مسوده قانون پطرولیم، تمام منابع منرالی و پطرولیم در قلمرو جمهوری اسلامی افغانستان متعلق به دولت بوده و توسط دولت اداره، کنترول و تنظیم میگردد.

سپس اعضای شورای وزیران بعد از بحث مفصل روی موضوع، نکته نظریات مشخص شانرا در مورد مسوده مطروحه بازگو نمودند که شامل: اصلاح اصطلاحات و تعریفات قانونی، محدودیت های لازم بالای روند عقد قرار داد، تفکیک دقیق بین حق مالکیت و به اجاره دهی معادن، چگونگی در نظرداشت حق اولویت کمپنی های مراجعه کننده، شرایط سپردن قرار داد های معادن از طریق پروسه های رقابتی و یا بصورت آزاد، معیار های دسته بندی معادن، صلاحیت های وزارت معادن، کمیسیون وزرای موظف در امور معادن و شورای وزیران در موقع به قرار داد سپردن معادن کشور، میعاد قرار داد های معادن و شرایط تمدید آن، چگونگی استفاده از عواید معادن، اکتشاف و استخراج به یک قرار دادی، توجه به امور کاری و رسیده گی به شرایط معیشتی و محیط زیستی شهروندانی که در اطراف معادن حیات به سر میبرند، شفافیت در نشر قرار داد ها و مطلع ساختن مردم از تمام جزئیات بوده و شورای وزیران فیصله نمود تا وزارت ها و ادارات پیشنهاد های کتبی و اصلاحی خویشرا الی فردا رسماً  به وزارت عدلیه سپرده و کمیته وزرا در امور معادن تحت نظر وزیر عدلیه موظف گردید تا با درنظرداشت تذکر جلسه و پیشنهاد های کتبی وزارت ها قوانین متذکره را مجدداً مورد بازنگری قرار داده، طرح نهایی آنرا به جلسه بعدی شورای وزیران ارایه نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا