سیاست

سخنرانی پانزده روزه رادیویی حامدکرزی رییس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان

 

هموطنان گرامی ، خواهران ، برادران ، سلام علیکم و رحمت الله و برکاته .

قسمیکه سال تعلیمی مکاتب ، موسسات تحصیلات عالی و پوهنتون ها آغاز میگردد می خواهم درسخنرانی کنونی صحبت هایی با جوانان داشته باشم.

 جوانان عزیز: آینده ، ترقی ، پیشرفت و تمام امور اداره زندگی هرجامعه و هرکشور به دوش جوانان همان جامعه است . جوانان این مسوولیت سنگین را زمانی به طور شایسته به سررسانده میتوانند که تعلیم کرده باشند و مهارت داشته باشند ، در عرصه های مختلف علوم و فنون تاحد تخصص تحصیل کرده باشند وعده زیاد دیگری شان در بخش های گونه گون مهارت حاصل نموده باشند به این معنی که جوانان برای آبادی ، ترقی و سعادت کشور به هرکار آماده باشند .

 در چنین یک وضعیت جوانان کشور به کمک علم ، تخصص و مهارت خود در پیشرفت خود ، خانواده خود و کشور عزیز خود مسوولیت خود را بطور شایسته اداکرده میتوانند.

 جوانان وطن! راز ترقی و انکشاف کشور های مترقی جهان با انکشاف تعلیم ، تخنیک ، همت وزحمت جوانان شان نهفته است .

 علت اساسی مشکلات کنونی هر عرصه زنده گی ، کمبود سواد ، تعلیم و مهارت ها درکشور ماست. چشمان وطن به سوی شما جوانان است و اگر شما دوران جوانی تان را با فراگیری علوم و مهارت ها وقف نمائید ، کار مضبوط کنید کوشش کنید و زحمت را متقبل شوید ، پس بدون شک که در تعداد لشکر جوانان تعلیم یافته افغانستان در هر سال افزودی بوجود می آید و هم باهمت جوانان ،کشور ما تا ده سال و بیست سال آینده به منزل مقصود و ترقی خواهد رسید.

 جوانان گرامی! حالا که سال جديد تعلیمی ساحات سردسیر کشور آغاز میشود ، جوانان زیاد ما به موسسات عالی تعلیمی و پوهنتون ها داخل میشوند آرزوی من از تمام شما جوانان اینست، دوره جدید تعلیمی و تحصیلی خود را با بسیار عزم قوی و اراده قاطع آغاز نمایيد تحصیل کنید، مهارت های جدید را بیاموزید، با هر بخش انکشاف تخنیک و علوم معاصر خود را آشنا و آگاه سازید.

 دراین چند سال پی هم با آغاز سال جدید تعلیمی بورس های تحصیلی کشورهای خارج به افغانستان می آید و جوانان زیاد ما از این طریق به تحصیلات عالی پر داختند و در حال حاضر نیز عده زیادی ازجوانان ما درکشورهای خارج مصروف تحصیل میباشند .

 علاوه از این بورس های کمک شده ،ما به منظور تربیه جوانان خود دراین دو سال به مصرف بیت المال کشور صدها جوان را برای تحصیل به خارج فرستادیم و درسال جدید تعلیمی ده ملیون دالر را به این هدف اختصاص داده ایم تا جوانان ما با هزینه کشور خود به کشور های خارجی تحصیل نمایند و از تجارب ، علم و پیشرفت آنان به نفع خود ، خانواده و کشور عزیز خود استفاده نمایند.

 تمام آنعده جوانان کشور که از این بورس ها و بورس های کمکی استفاده مینمایند ، باید با در نظر داشت تمام مشکلات کشور وقت خود را در خارج تنها و تنها در تحصیل ، مطالعه و با بلندبردن سویه علمی خود سپری نمایند و با تجارب جدید علمی به کشور خود برگردند . کامیابی شما مربوط میشود به تلاش ، زحمت و علاقمندی شما ، درنتیجه کوشش های تان ، خود شما و خانواده تان راحت میشوند و هم کشور عزیز ما در راه انکشاف سریع سوق میگردد و به زودی در هر عرصه متکی به خود میشود.

این همه به بازوان شما صورت ميگيرد و کاروان حیات افغانستان بالای شانه های شما به پیش میرود انشاالله و تعالی .

تا صحبت دیگر خدا حافظ شاد و آباد باشید. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا