جهان

رییس جمهور سورینام به ۲۰ سال زندان محکوم شد

پاراماریبو/ بی بی سی / 10 قوس/ باختر
دِسی دلانو بوتِرسه، رییس جمهوری سورینام به جرم اعدام ۱۵ مخالف سیاسی خود در سال ۱۹۸۲ به تحمل ۲۰ سال زندان محکوم شده است.  بوتِرسه، ۷۴ سال عمر دارد که هم اکنون برای دیداری رسمی به چین رفته است دو هفته وقت دارد که به رای محکمه اعتراض کند.
محکمه  بوترسه را در ارتباط با محاکمه فراقضایی و دستور به اعدام ۱۵ زندانی سیاسی مجرم شناخته است هر چند او پیش‌تر همه این اتهام‌ها را رد کرده بود.
رییس جمهوری سورینام مدعی است که اعدام‌شدگان که در میان آنها وکلای حقوقی، روزنامه‌نگاران، اساتید پوهنتون و رهبران انجمن‌های صنفی قرار داشتند در حالی هدف گلوله قرار گرفته‌اند که قصد فرار از زندان را داشته‌اند.
بوترسه در دهه ۸۰ میلادی فرمانده اردو و عملا رهبر حکومت نظامی سورینام بود و هدایت این کشور کوچک  امریکای جنوبی را در دست داشت.
او تاکنون در جریان دو کودتا نقش محوری داشته است؛ نخستین بار در سال ۱۹۸۰ که پس از آن و بعد از ۷ سال از سمت خود کنار رفت اما تنها چند سال بعد، یعنی در سال 1991، کودتایی خونین تحت رهبری او شکل گرفت.سورینام کشور کوچکی در شمال امریکای جنوبی است ، پایتخت آن پاراماریبو است. سورینام از نظر نفوس و مساحت کوچک‌ترین کشور امریکای جنوبی است.  بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا