آموزش

وزیر تحصیلات عالی : برای جذب هشتاد هزار شاگرد که در کانکور بی نتیجه خواهند ماند به 24 میلیون دالر نیاز است

کابل باختر/ 7/ حوت
  طرح جدید وزارت تحصیلات عالی در مورد جذب بی نتیجه های کانکور در موسسات تحصیلات عالی خصوصی و پوهنځی های شبانه دولتی به کمک دونر ها.
در دومین جلسه که به اشتراک هیله ارشاد رئیس کمیسیون عدلی و فرهنگی ولسی جرگه، روسای تعدادی از پوهنتون های دولتی،  نماینده گان موسسات تحصیلات عالی خصوصی و دونر های خارجی   و خبرنگاران رسانه ها دایر شد، پوهاند دوکتور عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی در مورد طرح جدید آن وزارت را بیان داشت
پوهاند عبید افزود:  در سالجاری 254 هزار تن در امتحانات کانکور شرکت خواهند  کرد که شصت فیصد از این جوانان را  پسران وچهل فیصد آنانرا دختران  تشکیل میدهد و این رقم پیشرفت قابل ملا حظه را  اعم ا ز لحاظ جند ر وفیصد ی نشان میدهد .
وزیر تحصیلات عالی گفت که آرزوی همه این جوانان را دسترسی به تحصیلات عالی تشکیل میدهد  .
موصوف در رابطه به افزایش جذب امسال گفت که ظرفیت جذب در سال گذشته حدود چهل هزارتن بود اما با توجه نهایت جدی با ایجاد 100 پوهنځی جدید 300 دیپارتمنت جدید توانستیم که تعداد جذب را نسبت به سال گذشته 50 فیصد بالاببریم و آنرا به 60 هزار تن افزایش دهیم.
پوهاند دوکتور عبیدالله عبید در این نشست گفت: در پهلوی این افزایش  سی هزار محصل به تحصیلات نیمه عالی که وزارت معارف وعده آنرا داده است وحدود 34 هزارمحصل با تخفیف ها ی مختلف وطوررایگان به مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی جذب می گردند.
از جمله شاملان کانکور تعدادی از شاگردان درحقیقت کسانی است که 50 فیصد را پوره نمیکنند وناکام مطلق میمانند.
وزیر تحصیلات عالی یاد آورشد ازحدود دوصد و پنجاه چهار هزار تن  شاید هشتاد هزارتن به دلایل انتخاب درعدم مطابقت بانمره اخذ شده  ،مشبوع شدن ظرفیت ها درمرحله اول  ،کسانیکه انتخاب دقیق نمی کنند کسانیکه انتخاب شان نامناسبت است بی نتیجه بمانند
وزیر تحصیلات عالی گفت:" نشستی  که ما برای جذب 80000 متعلم بی نتیجه  سه روزقبل  با اتحادیه موسسات تحصیلات عالی خصوصی داشتیم، آنها پذیرفتند که با یک تخفیف ویژه متعلمین بی نتیجه را در موسسات تحصیلات عالی خصوصی جذب کنند ؛ البته با این اقدام میتوانیم  با  پرداخت 15000 هزار افغانی ویا سه صد دالرامریکایی برای فی داوطلب   ، هشتاد هزار تن را درموسسات تحصیلات عالی وهم بخش شبانه پوهنتونها جذب نمایم و در این صورت ما به 24 میلیون دالر امریکایی پول نیازداریم تا زمینه تحصیل این خواهران وبرادران را دربخش شبانه دولتی وموسسات تحصیلات عالی خصوصی فراهم نماییم.
پوهاند دوکتور عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی گفت:  چون 20 الی 25 روز دیگر نتایج امتحانات کانکور اعلان می شود  این طرح اعلان شد تا مشکل این جوانان حل شود  ودراین قسمت کمک دونر ها را می خواهیم امیدواریم هرچه زدوتر درهفته آینده مجلس دیگری داشته باشیم  تا ما به اساس آن  بتوانیم عملا وارد اقدام شویم.
وزیر تحصیلات عالی گفت:" در صورتیکه موسسات حاضر به همکاری در این راستا نگردند, طرح یاد شده ضم یک پیشنهاد به شورای وزیران ارائه خواهد شد تا راه های جهت تطبیق آن جستجو گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا