سیاست

جلسه کارمندان ارشد پروسه استانبول دایر گردید

کابل باختر 28 جدی 2014
دومین اجلاس کارمندان ارشد پروسه استانبول بعد از نشست وزرای امور خارجه کشورهای قلب آسیا در الماتی، به اشتراک نماینده گان بیش از پنجاه کشور و سازمان های بین المللی، به ریاست مشترک افغانستان و جمهوری مردم چین و به میزبانی جمهوری هند، در دهلی جدید برگزار گردید.
به اساس معلومات دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه به آژانس خبری باختر، در تداوم با جلسات قبلی، اهداف تدویر اجلاس کارمندان ارشد پروسه استانبول را تقویت همکاری های منطقوی، گفتگوهای سیاسی میان کشورهای قلب آسیا در مورد امنیت منطقه و افغانستان، انتخابات افغانستان و امنیت انرژی در منطقه و نیز، اتخاذ آماده گی های لازم برای کنفرانس بعدی وزرای امور خارجه کشور های قلب آسیا که قرار است در 29  ماه اگست سال جاری میلادی در جمهوری مردم چین برگزار گردد، تشکیل می داد.
خانم سوجیتا سنگهـ معاون وزیر خارجه هند، بر حمایت از پروسه استانبول  تاکید کرده گفت که تهدیدات مشترک در منطقه باید مورد توجه قرار بگیرد و در برابر آن همکاری های مشترک شکل بگیرد و پروسه استانبول چهارچوپ مفید و موثر برای همکار ی های لازم منطقوی می باشد. و ی همچنان گفت که هند از یک انتخابات دموکراتیک در افغانستان و پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت می کند. سپس، ارشاد احمدی معین سیاسی وزارت خارجه تاکید کرد که افغانستان اهمیت مهم برای امنیت و همکاری های منطقوی بخصوص آسیای مرکزی دارد.
نماینده چین که ریاست مشترک جلسه را با افغانستان برعهده داشت اظهار داشت که صلح و ثبات در افغانستان برای چین بسیار با اهمیت است و چین در راستای همکاری های منطقوی برای وصل مناطق مختلف تلاش دارد و تاکید کرد که در یک تصویر کلان افغانستان منفعت زیادی برای آسیای مرکزی و جنوبی دارد. وی گفت که رابطه نیک با همسایه ها در منطقه اهمیت اساسی دارد که صلح و ثبات را کمک می کند و نیز کشورهای بزرگ منطقه باید نقش بیشتری را در راستای ثبات  و همکاری های منطقوی بازی کند. بهمین گونه نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، اقای کوبش نیز تاکید کرد که تقویت همکاری های منطقوی بهترین ابزار برای امنیت و ثبات در منطقه است.
کشورهای شرکت کننده پروسه استانبول-قلب آسیا بر اجتماع سیاسی در مورد معنای واحد از افراط گرایی و رادیکالیزم تاکید کردند؛ پدیده هایی که تهدید مشترک برای امنیت و ثبات منطقه تعریف شدند. 
بانک جهانی و بانک انکشافی آسیا ارایه گزارش مشترکی را  در مورد وضعیت انرژی در منطقه ارایه کردند که در آن بر بعد منطقوی انرژی و انرژی به مثابه یک پتانشیل برای همکاری های منطقوی تاکید شد.  این ارایه گزارش پروژه های تاپی و کاسا-1000، به مثابه مهمترین پروژه هایی که همکاری های و ثبات در منطقه را تقویت می کند، تمرکز داشت.
در بخش بعدی آ ارشاد احمدی، معین سیاسی، در مورد اجلاس قبل از ظهر به کشورها و سازمان های حامی پروسه استانبول-قلب آسیا معلومات مختصر ارایه کرد
همچنان، در این بخش از اجلاس، ارایه گزارش تحقیقی در مورد نحوه تمویل مالی پروسه استانبول-قلب آسیا توسط کارشناس، پیتر میدلبروک، ارائه گردید که شرکت کننده های پروسه استانبول-قلب آسیا و کشورهای حامی در مورد آن به بحث و گفتگو پرداختند و با بخش اعظم از پیشنهادات این تحقیق موافقت کردند. در جلسه کشورهای حامی نیز نظریات شان را ارائه کرده و پروسه استانبول-قلب آسیا و اهداف آن را مورد حمایت قرار دادند و نیز از اجندای مورد بحث کشورهای شرکننده کننده در بخش قبلی جلسه حمایت کردند.  کشورها و سازمان های حامی پروسه استانبول-قلب آسیا بر بعد عملیاتی سازی و نتایج عملی پروسه تاکید کردند.
در اخیر، جمهوری مردم چین از امادگی ها برای اجلاس وزرای پروسه استانبول-قلب آسیا که قرار است که در ماه اگست سال جاری در شهر تنجین جمهوری مردم چین برگزار شود، معلومات ارائه کرد. در نهایت، ارشاد احمدی، معین سیاسی، از تمام شرکت کنندگان این اجلاس، و میزبانی جمهوری هند قدردانی به عمل آورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا