اخبارTOPگزارش ها

طالبان در هراس از نیروهای امنیتی٬ جاده ها را تخریب می کنند

کابل/ ۲۱ عقرب/  باختر

طالبان در روز های اخیر بیشتر به تخریب اماکن و تاسیسات عامه رو آورده اند٬پل و پلچک را انفجار می دهند٬ مکتب و مزرعه را می سوزانند و یا هم سرک و شاهراه را تخریب می کنند.

به گزارش آژانس باختر: دو روز قبل٬ طالبان شش صد متر از شاهراه غزنی ـ پکتیکا را در ولسوالی اندر غزنی با بلدورز تخریب کردند،این گروه چند  روز قبل عین کار را در قیصار فاریاب انجام داده بودند٬ گفته می شود طالبان این کار را به خاطر آن کردند که نیروهای دولتی نتوانند به مناطق آنان داخل  شوند و آنان را گیرآورند.

مقام‌های محلی دراین دو ولایت گفته اند که با این کارطالبان وباشندگان این  دو ولایت و ولایت های همجوارآن با مشکلات مواجه شده اند.

طالبان چند روز قبل یک پل را در ولایت تخاربا کار گذاری مواد انفجاری تخریب کردند٬در بادغیس مکتب را سوختاندند و کار های زشت دیگر.

شماری از آگاهان سیاسی می گویند که طالبان بعد امضای توافق نامه صلح با امریکا در جنگ داخلی بیشتر فعال شده اند، می کوشند با ازدیاد خشونت امتیاز بیشتردر صحنۀ سیاسی به دست آورند٬ مگربا وجود تلاش های زیاد تاکنون موفق نشده اند که یک واحد اداری را به دست آورند.

از میان این آگاهان٬جنرال عتیق الله امرخیل،جنرال متقاعد و تحلیل گر نظامی می گوید: طالبان در میدان نبرد شکست خورده اند و توان مقابله با نیرو های امنیتی را ندارند و اکنون  این گروه می خواهند با تخریب جاده ها و پروژه های عام المنفعه و  با جنگ روانی به اذهان عامه صدمه وارد کنند و خود را قدرتمند نشان دهند.

وی افزود که  نیرو های امنیتی کاملاً مجهز و آموزش دیده اند و‌طالبان  نمی توانند از راه جنگ در وطن کامیاب شوند .

این آگاه نظامی به طالبان مشوره می دهد و می گویند:طالبان باید بدانند  که یگانه  و بهترین راه برای شان راه مذاکره و مصالحه با دولت افغانستان است.

با آن که طالبان در طول بیست سال گذشته٬ به خصوص در طول 9 ماه که از امضای توافق صلح این گروه با امریکا می گذرد تجربه گرفتند که نمی توان با زور و خشونت  به قدرت و یا به زعم خود شان به امارت رسید٬بهتر است به خواست مردم که خواست شریفانه است تن داد و صلح را که خداوند حکیم آن را خیر دانسته است تن داد و بیشتر از این باعث کشتار مردم وویرانی کشور نشد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا