اخبارامنیتجامعه

سازمان دیدبان حقوق بشر٬ طالبان را به داشتن زندان های مخفی متهم کرد

کابل/ ۲۵ حوت/  باختر

سازمان دیدبان حقوق بشرکه مقر آن در لندن است  می‌گوید: گروه طالبان زندان‌های مخفی دارند و زندانیان در بند طالبان به شدت شکنجه می‌شوند.

پاتریشیا گاسمن، معاون بخش آسیای سازمان دیدبان حقوق بشر به یک رسانۀ خصوصی گفته است که از مدت‌ها به این‌سو همچو زندان‌های مخفی بخشی از منازعۀ جاری در افغانستان است.

او گفته است:ما جزئیات این زندان‌ها را که توسط طالبان اداره می‌شوند، ارائه کرده‌ایم. ما با زندانیان سابق و جنگجویان طالبان مصاحبه كرده‌ایم كه جزئیات برخی از موارد، جزا در این زندان‌ها را تشریح کرده‌اند، از جمله مواردی كه برای گرفتن اعتراف مورد لت و کوب قرار گرفته اند. در برخی موارد، مردم شاهد اعدام افراد متهم به داشتن روابط با دولت بوده‌اند. از مدت‌ها به این‌سو همچو زندان‌ها بخشی از منازعۀ جاری و ناکامی طالبان در انکار از شکنجه است، اما آنان به وضاحت این کار را می‌کنند.

 لت و کوب، شکنجه و ترسانیدن زندانیان برای گرفتن اعتراف و حتی اعدام و کشتن آنان مواردی اند که سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر در مورد آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

باید گفت که طالبان بیشتر ازشاهراه ها آدم ربایی می کنند وآنان را متهم به همکاری با دولت کردند بیشتر تلاش کرده اند که از این افراد برای معاوضه با افراد زندانی شده شان استفاده کنند.

در طول ماه های اخیر نیروهای کوماندو چند زندان طالبان را در نقاط محتلف کشور تثبیت کردند و ده ها زندانی را از بند طالبان آزاد کردند.

چنین عملیات ها در روزها و ماه های اخیر در هرات٬ کندز٬ تخار٬ بادغیس٬ هلمند٬ ارزگان و جا های دیگر انجام شده است.

رها شدگان ازوضعیت اسفبار در زندان های طالبان گفتند که  به چه نام ها زندانی شدند و چه اتهام های کاذب که بر آنان وارد شد٬ انواع شکنجه را متحمل شدند و حتا اجازه نماز خواندن برای شان داد نمی شد .

ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان می گوید این گونه اتهامات را رد کرده است .  زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا