سیاست

کمیته قوانین کابینه سه سند تقنینی را تایید کرد

کابل/24 سنبله/باختر
کمیته قوانین کابینه که به ریاست سرور دانش معاون دوم رییس جمهور و رییس آن کمیته در قصر صدارت عظمی برگزارشد، سه سند تقنینی را تایید کرد .
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر؛این جلسه به بررسی طرح قانون حل منازعه در جرگه، طرح مقررۀ کادر مسلکی څارنوالی و طرح مقررۀ امتیاز مهارت فنی و تخنیکی کارکنان هوانوردی ملکی اختصاص داشت.
طرح قانون حل منازعه در جرگه بعنوان یکی از اجندای جلسه کمیته قوانین، از جانب وزیر عدلیه به جلسه ارائه شد و مورد تبادل نظر اعضای جلسه قرار گرفت. این طرح قانون به منظور فراهم کردن زمینه حل و فصل منازعه از طریق مصالحه، دسترسی آسان و کم هزینه شهروندان به حل و فصل منازعات، کاهش تراکم قضایا در مراجع عدلی و قضایی و تعیین حدود و مکلفیت های مصلحان در منازعات اجتماعی در بیست و هشت ماده تهیه و تدوین شده است.
اعضای جلسه این طرح قانون را از لحاظ مطابقت با قوانین، تطابق با احکام شریعت، مرجع تطبیق کننده، ضمانت اجرائیه یی، نظارت از اجراآت جرگه ها، تأمین عدالت و حقوق شهروندی مورد بررسی قرار داد و در رابطه نظرات اصلاحی خویش را بیان کردند. در این میان، کمیسیون مستقل حقوق بشر، انجمن مستقل وکلای مدافع، وزارت دولت در امور حقوق بشر مخالفت خود را با وضع این قانون ابراز داشتند.
سرانجام فیصله شد که یک کمیته تخنیکی برای تدقیق تعین شود و نظرات اصلاحی را در متن این طرح قانون تنظیم و آن را به کابینه ارائه کند.
دراین جلسه همچنان فیصله شد که نظر مخالفان وضع قانون حل منازعه در جرگه، نیز با جزئیات به عنوان ضمیمه این طرح به کابینه ارائه شود تا در جلسه کابینه، در خصوص این موضوع تصمیم نهایی اتخاذ شود.
همچنان طرح مقررۀ کادر مسلکی څارنوالی از جانب وزیر عدلیه در جلسه ارائه شد. این طرح مقرره به هدف تنظیم رتب کادر مسلکی څارنوالی و فراهم کردن زمینه توسعه دانش مسلکی څارنوالان در هجده ماده تهیه شده است.
این طرح مقرره نیز پس از بحث و بررسی لازم، سرانجام مورد تأیید کمیته قوانین قرار گرفت و به وزارت عدلیه هدایت داده شد تا برای  طی مراحل آن اقدام کند.
طرح مقررۀ امتیاز مهارت فنی و تخنیکی کارکنان هوانوردی ملکی نیز از جانب وزارت عدلیه به جلسه ارائه شد.
پس از ابراز نظر و ارائه دیدگاه های اعضای جلسه، این طرح مقرره نیز مورد تأیید کمیته قوانین قرار گرفت و به وزارت عدلیه هدایت داده شد تا آن را طی مراحل کند. نیلوفر دانش

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا