اخبارTOPجهان

با تشدید حملات نظامی رژیم صهیونیستی اسرائیل در غزه، ۶۰۰ هزار فلسطینی رفح را ترک کردند

کابل ۲۷ ثور باختر
آژانس کمک‌رسانی و کاریابی برای آواره‌گان فلسطینی (آنروا)، از فرار ۶۰۰ هزار فلسطینی از رفح خبر داده است.
آنروا در صفحه‌ی اکس‌اش نوشته است: « از زمان تشدید عملیات نظامی در نوار غزه، ۶۰۰ هزار نفر از رفح فرارکرده اند.»
این نهاد می‌افزاید: « حدود ۱.۷ میلیون نفر به دلیل جنگ در غزه مجبور به ترک خانه‌ها و پناهگاه‌های خود شدند که بسیاری از آنان چندین بار مجبور به این کار شدند.»
نهاد یادشده بیان داشته است که ۷۶ سال پس از نکبت(نکبت یا «فاجعه» به پاکسازی قومی فلسطین در سال ۱۹۴۸ اشاره می‌کند)، فلسطینیان همچنان به اجبار آواره می‌شوند.
براساس گزارش رسانه‌های بین المللی؛ در آن سال، دولت اسرائیل به وجود آمد. ایجاد اسرائیل یک روند خشونت آمیز بود که مستلزم اخراج اجباری صدها هزار فلسطینی از سرزمین‌شان برای ایجاد یک کشور با اکثریت یهودی، طبق خواسته‌های جنبش صهیونیستی بود. میان سال‌های ۱۹۴۷ و ۱۹۴۹، حداقل ۷۵۰ هزار فلسطینی از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت به خارج از مرزهای این کشور پناهنده شدند. نیروهای رژیم صهیونیستی اسرائیل بیش از ۷۸ درصد از فلسطین تاریخی را به تصرف خود درآورده بودند، حدود ۵۳۰ قریه و شهر را پاکسازی قومی و ویران کردند و در یک سلسله جنایات گسترده، از جمله بیش از ۷۰ قتل عام که حدود ۱۵ هزار فلسطینی را به شهادت رساندند.
پیش از این، آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل خواستار بازگشایی فوری گذرگاه رفح، دسترسی آزادانه بشردوستانه به سراسر غزه، برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه و آزادای همه گروگان‌ها شده بود.
براساس گفته‌های وی؛ تشدید فعالیت‌های نظامی در داخل و اطراف رفح توسط ارتش اسرائیل، مانع بیشتر دسترسی بشردوستانه شده و وضعیت وخیم را بدتر کرده است و «برای مردم غزه، اکنون هیچ‌ جای امن نیست.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا