جهان

اتحادیه «خبرنگاران راه ابریشم» در پایتخت چین راه اندازی می شود

بیجینگ – ایرنا- ۲۵ میزان – باختر
در جریان برگزاری نشست بزرگ اتحادیه سراسری روزنامه نگاران چین با حضور اتحادیه ها، سازمان های خبری و رسانه ای بزرگ جهان در بیجینگ، پیش نویس پیشنهادی راه اندازی اتحادیه خبرنگاران راه ابریشم مطرح شد و مورد بحث و مشورت قرار گرفت.
پیشنهاد راه اندازی این اتحادیه یکی از تازه ترین اقدامات دولت چین است که مبدع راه ابریشم نوین محسوب می شود و طرح آن از سال 2013 میلادی توسط 'شی جین پینگ' ، رییس جمهور خلق و منشی عمومی حزب حاکم چین مطرح شد.
در نشست اتحادیه خبرنگاران سراسری چین و رسانه های خارجی در باره طرح ابتکاری مذکوربحث و مشورت کردند.
راه ابریشم یک مسیر قدیمی و تاریخی محسوب می شود که مسیرهای دریایی و جاده ای را در بر می گرفته و نمادی از همکاری ها و تبادلات دوستانه کشورها به حساب می آید که از طریق آن از دیرباز کشورهای آسیا، اروپا و آفریقا به یکدیگر مرتبط بوده اند.
طرح راه ابریشم نوین دریایی و زمینی که یک جاده و یک کمربند نیز نامیده می شود و راه ابریشم نوین قرن بیست و یکم است، با ایجاد یک صندوق 40 میلیارد دالری و میلیاردها دالر سرمایه گذاری از چین و کشورهای دیگر در حال شکل گیری است و بزرگترین طرح جهان در شرایط فعلی محسوب می شود.
در ماه می امسال نیز همایش بزرگ بین المللی راه ابریشم با دستور کار صلح و همکاری و شفافیت و تبادل و اعتماد متقابل در بیجینگ برگزار شد و در آن طرفین، راه های گسترش همکاری های کشورهای حوزه راه ابریشم را مورد بحث قرار دادند.
سازمان های خبری در سراسر دنیا که اخبار مربوط به راه ابریشم را پوشش می دهند در حال ارایه راهنمایی ها و رهنمودهایی به گروه های رسانه ای خود می باشند تا فعالیت های حرفه ای تری در مسیر تبادلاتی راه ابریشم داشته باشند و به پیشبرد صلح و تبادلات بین المللی کمک کنند.
هدف از راه اندازی همایش مذکور این است که خبرنگاران راه ابریشم دست در دست یکدیگر به پیشبرد همکاری های رسانه ای به شکل حرفه ای کمک کرده و باعث شوند تا تبادلات دوستانه میان کشورهای مختلف تقویت شود و کشورها بتوانند به طور مشترک از فرصت های رشد برخوردار شوند.
یادآوری می شود که نشست بزرگ اتحادیه سراسری خبرنگاران چین و سازمان ها و گروه های خبری راه ابریشم و سازمان های خبری دنیا دیروز  با دستور کار مشورت درباره ساختار همکاری سازمان های خبری راه ابریشم و ارایه پیشنهادهای مختلف در تالار بزرگ رسانه ای در ناحیه هایدین شهر بیجینگ و با حضور نزدیک به 60 سازمان خبری از کشورهای مختلف شروع به کار کرد.
این نشست در شرایطی برگزار می شود که از روز چهارشنبه این هفته کنگره بزرگ حزب حاکم چین به ریاست 'شی جین پینگ' منشی عمومی حزب و رییس جمهور خلق چین در بیجینگ برای تعیین سیاست های پنج سال آینده کشور و انتخاب کادر جدید رهبری حزب تشکیل می شود.
ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا