آموزش

کمبود کتب درسی شاگردان ، معلمان و والدین را درتنگنا قرار داده

کابل باختر 12 ثور
شماری از والدین نبود کتاب درسی برای کودکان شان درمکاتب دولتی را یک چالش بزرگ می دانند.
این والدین مدعی اند که برای کودکان شان درمکاتب شهر کابل کتب درسی توزیع نمی شود وآنان توان تهیه آنرا ازبازار ندارند.
یک باشنده مکروریان به خبرنگار آژانس باختر گفت که کودکش شامل صنف دوم لیسه سردار محمد داود شهید می باشد اما اوکتاب های درسی مکمل ندارد وحتا دراین لیسه ده ها کودک در ترکیب چندین صنف در هوای آزاد به فراگیری دروس شان می پردازند.
ذکر الله شهروند دیگر کابل گفت که چهار کودکش در لیسه عالی وحدت  واقع چهاراهی قمبر شامل اند، او دخترش را مثال زد و گفت او در صنف دهم همین لیسه شامل است  وحدود سیزده مضمون شامل تقسیم اوقات درسی دارد اما اداره مکتب صرف چهار کتاب به او توزیع کرده .
این شهروند گفت  که توان خرید کتب درسی فرزندانش را از بازار ندارد وباید مسوولان وزارت معارف دراین زمینه به ادای مسوولیت های شان در قبال اولاد وطن بپردازند.
دراین حال زرغونه معلم لیسه وحدت کمبود کتب درسی دراین لیسه را چالش برانگیز خواند وگفت  که بیشتر شاگردان توان خرید کتب درسی از بازار را ندارند  ونبود کتب معلمان را نیز درتدریس دچار مشکلات ساخته است .
معصوم معلم لیسه حسن زی واقع افشار سیلو نیز تائید  کرد که شاگردان آن لیسه به کمبود کتب مواجه اند واین امر باعث سکتگی در فراگیری دروس شاگردان شده است .
او گفت معلم مجبور است تا برای شاگردان املا بگوید وشاگردان دروس را بنویسد واین  زمانگیر می شود وبرای تشریح وکارهای عملی زمان باقی نمی ماند.
دراین حال رئیس نشرات وزارت معارف می گوید که نبود بودجه کافی برای چاپ کتب درسی در این وزارت ، سبب مشکلات شده است .
محمد کبیر حقمل که در زمینه با خبرنگار آژانس باختر صحبت می کرد گفت، این وزارت قبل از آغاز سال تعلیمی جدید 25 میلیون دالر برای چاپ کتب درسی به ریاست جمهوری پیشنهاد کرد اما تاکنون جواب دریافت نکرده است .
حقمل گفت که در قبل موسسات خارجی با این وزارت کمک می کرد دو سال قبل این موسسات 22 میلیون کتاب درسی برای شاگردان مکاتب چاپ کردند .
او گفت، هنوز توزیع کتب از گدام های وزارت معارف جریان دارد وبا تکمیل شدن این روند هشتاد درصد مشکل کمبود کتب متعلمان مرفوع می شود.
دراین حال برخی از معلمان مدعی اند که اداره مکاتب درانتقال کتب از گدام های وزارت معارف ، به مکاتب شان غفلت می کنند و آنرا به تاخیر می اندازند وبیشتر مسوولان مکاتب میزان نیازمندی به مضامین شامل نصاب درسی شان را نیز نمی دانند وبدون سنجش کتاب درخواست می کنند واین امر سبب می شود که دریک مکتب چندین مضمون کتاب اضافه وسایر کتب کمبود می شود .
اما حقمل رئیس نشرات و زارت معارف می گوید که رهبری  وزارت تلاش می کند تا از هر راه ممکن به مشکل کمبود کتب درسی درمرکز و ولایات کشور رسیدگی صورت گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا