جامعه

دستورتوقیف صدها غاصب زمین درسمنگان صادر شد

گزارش از ناجیه امید-

ایبک / باختر/ 19/ دلو

مسوولان محلی سمنگان میگویند صدها غاصب زمین های دولتی تحت پیگرد قانونی قرار میگیرند.

محمد وزیر جلالی رییس حارنوالی استیناف ولایت سمنگان به آژانس اطلاعاتی باختر گفت ازطریق حارنوالی کشور لست 861 غاصب زمین های دولتی که موازی سی و هشت هزارو سه صدو نودوشش جریب زمین و علفچررا در سطح پنج ولسوالی این ولایت غضب نموده بودند ، مواصلت نموده است.

به گفته وی لست این افراد به طور رسمی باتفکیک اسم، محل زنده گی و موازی زمین های غضب شده به دسترس شان قرار گرفته ولوی حارنوالی به آنان هدایت داده است تا غاصبان را مورد پیگرد قانونی قرار دهند.

رییس حارنوالی استیناف سمنگان گفت که مطابق معلومات لوی حارنوالی پنجهزار و نه صدوده جریب زمین درولسوالی روی دو آب، سه هزار و یکصد و سی و دو جریب در خرم سارباغ ، دوازده هزارو هشتصد و پنجاه و یک جریب زمین درولسوالی های دره صوف بالا و پائین و شانزده هزار و پنجصد جریب زمین درولسوالی حضرت سلطان ازسوی افراد شامل لست متذکره غضب گردیده است .

جلالی افزود که جدول افراد یاد شده به خاطر دستگیری شان به مراجع امنیتی این ولایت ارسال شده است تا آنان را گرفتار و غرض تحقیق به حارنوالی معرفی کنند.

دراین حال انجنیر عبدالرزاق رحیمی رییس زراعت و آبیاری ولایت سمنگان مواصلت لست این تعداد افراد را از طریق مرکز تائید نموده گفت لیستی که ازطریق لوی حارنوالی مواصلت ورزیده است ، آنرا مدیران املاک این اداره درولسوالی ها شناسائی وبه مرکز ارسال نموده بودند.

 رییس زراعت و آبیاری سمنگان افزود موازی زمین های که دراین لست تذکر رفته ، نسبت به زمین های دولتی و علفچرهایکه درطی سال های جنگ و بی قانونی غضب گردیده به مراتب ناچیز میباشد.

 به گفته او احصائیه که ازطریق وزارت زراعت و آبیاری درنزد آنان موجوداست در سطح مرکز وولسوالی های شش گانه این ولایت موازی ششصد و هشتاد و چهار هزار هکتار زمینی علفچر وجود دارد.

 وی گفت این علفچرها ملکیت عامه بوده و به طور جدی ازآن مراقبت میشد.

 اما او به این باور است از زمین های فوق الذکر طی سال های گذشته سی و پنج درصد آن که موازی دوصدو سی و نه هزار هکتار زمینی میشود ، طور بیرحمانه ازسوی افراد محلی وزورمندان غضب شده و این علفچرها به زمین های زراعتی تبدیل شده است.

 رییس زراعت و آبیاری گفت که به خاطر باز پس گیری این زمین ها تمام زمین های زراعتی مردم از طریق هیئت بررسی میگردد و با آن هم آنان درطی چند سال گذشته بیشتر از ده درصد این زمین های غضب شده را ازدست تعدادی از افراد گرفته و دو باره به علف چر ها تبدیل نموده اند.

 رییس زراعت افزود، از اثر غصب این علف چرها درطی چندسال اخیر مواشی مالداران به کمبود علوفه مواجه گردیده و به همین دلیل محصولات حیوانی از قبیل گوشت شیر و پشم نیز در بازار سمنگان کاهش یافته است.

ازسوی هم احمد علی حسنی ولسوال دره صوف بالای سمنگان گفت، لست یک تعداد از غاصبان زمین های دولتی و علف چرها از طریق مقام ولایت و حارنوالی استیناف به این ولسوالی مواصلت ورزیده.

 به گفته او آنان چندتن از غاصبان این زمین ها منجمله غاصبان نه و صدو سه جریب زمین معدن  زغال سنگ را طور رسمی به ارگان های عدلی و قضائی معرفی نموده اند تا مطابق قانون در برابر آن ها برخورد شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا