جهان

تصاویر ماهواره یی تاسیسات چین را در مرز هند نشان می‌دهد

دهلی جدید/  بی بی سی/ ۶ سرطان/ باختر
تصاویر ماهواره‌ یی جدید حاکی از آن است که چین بناهای جدیدی در نزدیکی محل درگیری مرزی اخیر با هند ساخته است.
در این درگیری‌ها در لداخ در منطقه مورد مناقشه کشمیر که سلاح گرم در آن به کار نرفت، ۲۰ سرباز هندی کشته شدند. چین گزارشی در باره تلفات احتمالی نیروهای خود منتشر نکرد.
منطقه لداخ در ایالت جمو و کشمیر قرار دارد و چین و هند از دهه ۵۰ میلادی بر سر این منطقه در شمالی‌ترین نقطه هند اختلاف دارند. درگیری در دره گالوان در شرق لداخ روی داد.
طبق این تصاویر جدید ماهواره‌ یی، پناهگاه‌ها، خیمه ها و انبارهای سخت افزارهای نظامی در این مناطق قابل مشاهده است که ماه گذشته هیچ کدام از آن ها وجود نداشت.
درگیری میان دو قدرت اتمی باعث بروز نگرانی شده است. تصاویر جدید زمانی منتشر شده است که دو طرف در حال مذاکره برای کاستن از تنش‌ها استند.
تصاویر جدید مربوط به ۲۲ جون است و شرکت  تکنالوژی فضایی امریکایی مکسار آن ها را گرفته است.
خبرگزاری رویترز می‌گوید تاسیساتی که به نظر می رسد  چین آن ها راساخته است و مشرف بر رودخانه گالوان است، در عکس‌های هوایی در اوایل ماه جون قابل مشاهده نبود.
هنوز هند و چین در این باره اظهارنظر نکرده‌اند.
درگیری در دره گالوان در لداخ، هفته ها پس از آن بود که قومندانان بلندپایه اردوی دو کشور توافق کردند که "طبق توافق‌های مختلف دوجانبه، به طور صلح آمیز اوضاع مناطق مرزی را حل کنند."
از زمان درگیری اخیر، دو کشور تلاش کرده‌اند از تنش‌ها بکاهند.
طبق بیانیه اخیر وزارت امور خارجه هند، وزیران خارجه دو کشور گفته‌اند که طرفین باید "صادقانه" تفاهم‌نامه مبنی بر کاستن از تنش‌ها را به اجرا در بیاورند.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا