فرهنگ

104 اثر تاریخی از خارج به کشور برگردانیده شده است

کابل باختر 12 سرطان
در دو سال اخیر 104 اثر تاریخی از جاپان و انگلستان، به موزیم ملی  برگردانیده شده است .
محمد فهیم رحیمی رییس موزیم ملی به یلدا احمدی خبرنگار افتخاری آژانس باختر گفت که این آثار به اساس تفاهم میان موزیم ملی کشور و موزیم های جاپان و انگلستان به کشور برگردانیده شده است.
او افزود که 102  قلم از این آثاراز جاپان برگردانیده شده است که آن مربوط به فرهنگ بودایی می باشد و شامل دوگلدان شیشه یی، آثار ساخته شده از عاج فیل  سکه ها، مجسمه های سنگی و نیز نقاشی های دیواری است که از مغاره های بامیان گرفته شده است و همچنان دو قلم اثردیگر از انگلستان برگردانیده شده است که شامل یک ظرف نقره یی طلا کاری شده، مربوط به دوره برونز است که حدود ۵ هزار سال قدمت دارد و اثر دیگری نیزیک ظرف برونز ی است که مربوط به دوره  صفوی یان وقرن ۱۷ میلادی می شود.
این آثار در جریان جنگ های داخلی گذشته از موزیم ملی کشور سرقت شده بود و به خارج از افغانستان انتقال شده بود.
رحیمی گفت که 9 قلم اثر باستانی کشور، مربوط به دوره بودایی در، انگلستان ضبط شده است که تا چند ماه آینده به جانب افغانی تسلیم داده خواهد شد و همچنان شمار دیگری از آثار تاریخی کشور مربوط به دوره غزنویان می باشد که در موزیم ملی آمبورگ آلمان است و جانب آلمانی علاقه مند تسلیم دهی آن به موزیم ملی کشور می باشد.
وی گفت که در موزیم ملی افغانستان حدود ۵۰ هزار قلم اثر تاریخی از دوره سنگ قدیم تا عصر حاضر موجود است و این آثار شامل دوره های سنگ قدیم، سنگ میانه، سنگ جدید، مس، آهن، برونز، هخامنشیان، یونان باختر، ساکان، کوشانیان، پهلوهان، کوشانیان بزرگ، کوشان ساسانی، یفتلیان، خانواده نیزک، ترکی شاهان، کابل شاهان و به همین ترتیب دوره های اسلامی شامل دوره های طاهری ،صفاری، سامانیان، غزنویان، غوریان، تیموریان، صفویان تا دوره معاصر که عصر حاضررا نیز در بر می گیرد.
وی اضافه کرد که موزیم ملی ۸ سالون نمایش دارد، شامل سالون نمایش آثار ایتنوگرافی ، سالون نمایش دوره اسلامی ، سالون نمایش آثار برگردانیده شده از جاپان ، سالون نمایش آثار هزار شهر باختر ، سالون نمایش آثار میراث های بودایی ، سالون نمایش آثار مسکوکات ، سالون نمایش مس عینک و سالون نمایش عکاسی که تاریخ و فرهنگ افغانستان را در 30 اثر بیان می کند
او گفت که به طور اوسط روزانه 200 تا 300 نفر از موزیم ملی دیدن می کنند که بیشتر آنان را محصلان و متعلمان،  تشکیل می دهند و به طور انفرادی نیز هموطنان و هم توریست های خارجی از موزیم ملی دیدن می کنند.
رحیمی خاطر نشان کرد که در صدد تهیه استراتیژی 10 ساله برای موزیم ها  می باشند و به اساس این استراتیژی در نظر است ساختمان های موزیم در ولایت های کشور نیز ساخته شود که هرات، قندهار، بلخ، ننگرها، پکتیا و بامیان در اولویت قراردارد و در نظر است در جریان سال جاری، تعمیر برای موزیم خوست ساخته شود که کار ساختمان آن تا چند ماه آینده آغاز خواهد شد.
وی گفت که موزیم ملی به شکل غیر رسمی در سال 1919 میلادی ایجاد شد و بعد به اساس فرمان شاه امان الله خان، کسانیکه آثار تاریخی نزد شان بود آن را به موزیم تسلیم دادند و در سال 1925 میلادی موزیم ملی به شکل رسمی  در قصر کوتی باغچه  ارگ ایجاد  شد و بعد در سال 1931 میلادی در همین تعمیر که در دارالامان موقعیت دارد، انتقال داده شد . یلدا  احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا