اقتصاد

افزایش حاصلات زعفران در سرپل

سرپل 13 ثور باختر
حاصلات زعفران امسال نظر به سال های گذشته در ولایت سرپل افزایش یافته است.
سید معین الدین عینی رییس اداره زراعت ولایت سرپل در مصاحبه به خبرنگار آژانس باختر گفت که کشت زعفران از سال 1391 بدین سو در ولایت سرپل مروج شده که حاصلات زعفران امسال نظربه سال های گذشته چندین برابرافزایش یافته است.
وی گفت، کشت و تولید زعفران از پنج سال به این طرف درولایت سرپل توسط موسسات (جیتاب و آی سی آرسی) ترویج یافته است.
وی می گوید که وزارت زراعت و مالداری بخاطر تشویق کشاورزان برنامۀ توزیع پیاز زعفران را روی دست گرفت که از دو سال به این طرف برای زارعان پیاز زعفران توزیع نموده است که امسال بیش از چهار هزار کیلوگرام پیاز زعفران را برای ده دهقان درسرپل توزیع نموده است و یک پکیج معلوماتی بخاطرکشت تولید وخشک نمودن زغفران برای دهقانان از سوی وزارت زراعت ارائه شده تا مشکلات شان حل گردد.
خیرمحمد رییس انجمن زعفران کاران ولایت سرپل می گوید که ازچندین سال به این طرف به این شغل مصروف بودم که حاصلات امسال نظربه سال های گذشته افزایش را نشان می دهد.
رییس انجمن زعفران کاران سرپل گفت که از دو نیم بیسوه زمین 700 کیلوگرام پیاز زعفران بدست آورده است که افزایش حاصلات شان را آموزش در سیمینار ها و همکاری مسوولان وزارت زراعت و مالداری در ولایت سرپل میداند.
محمد داود یک تن از دهقانان است که در قریه آبی فرشقان کلان ولسوالی سانچارک زعفران کشت نموده و ازحاصلات امسال اش که به کمک وهمکاری مسوولان زراعت و دایر کردن سیمینار های آموزشی افزایش یافته، ابراز خرسندی می کند.
عطاالله زراعت پیشۀ دیگریست که درولسوالی گوسفندی مصروف کشت زعفران است ومحصولات بدست آمده ای امسال شان را بیشتر ازسال های گذشته گزارش میدهد.
رییس زراعت ولایت سرپل افزود که امسال ده قطعه نمایشی را درسرپل به شمول پنج ولسوالی آن که بیش از صد کیلوگرام پیاز زعفران می شود، برای ده تن از دهقانان توزیع نموده که سه تن از دهقانان ممتاز را غرض آموزش کشت زعفران وبلند بردن سطح آگاهی آنها به وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به کابل  فرستاده اند.
مسوولان زراعت درسرپل می گویند که زعفران سرپل درسطح کشور مقام اول را بدست آورده که اگر ما بتوانیم در بازارجهانی راه پیدا کنیم، بهترین راه برای سرمایه گذاری در رشد اقتصادی زراعتی کشور خواهد بود.
رییس زراعت سرپل اضافه می کند که کشت وتولیدزعفران درحال حاضردرمرکز سرپل به شمول ولسوالی های سانچارک، گوسفندی، بلخاب، سوزمه قلعه وصیاد ترویج شده است.
مدیر زراعت سانچارک کاهش نرخ زعفران را یکی از نگرانی عمده دهقانان در آن ولسوالی یاد نمود.
وی افزود، اگر در قسمت بازار فروش زعفران کدام اقدام جدی از سوی دولت روی دست گرفته نشود، بیم آن میرود که زمین های تحت کشت زعفران دوباره با خشخاش تبدیل شود.
دهقانان زعفران کار ولسوالی سانچارک در فاصله 60 کیلومتری جنوب شهرسرپل گفت، عدم حمایت دولت افغانستان از یک سو و تخریب زعفران افغانستان توسط ایرانی ها از سوی دیگر نگرانی دهقانان را برانگیخته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا