جهان

روسیه و ناتو در مسیر بازگشت به دوران جنگ سرد

مسکو – ایرنا – 8 سنبله – باختر
اجلاس سران کشورهای عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در حالی در هفته جاری برگزار می شود که رویارویی های این سازمان با روسیه، موقعیت دو طرف را به زمان جنگ سرد بازگردانده است.
به گزارش منابع خبری، اجلاس سران کشورهای عضو ناتو با حضور 60 رییس جمهور یا رییس دولت و چهارهزار هیات رسمی در شهر ˈنیوپورتˈ در جنوب ایالت ولز بریتانیا که 13 و 14 ماه سنبله برگزار می شود، اولین میزبانی بریتانیا از سران این کشورها بعد از نشست سال 1990 و در زمان پایان یافتن جنگ سرد خواهد بود.
نشریه بریتانوی ˈاکونومیستˈ در این باره نوشت که ناتو از زمان آغاز بحران اوکراین در ماه های حوت و حمل گذشته و الحاق شبه جزیره کریمیا به روسیه چند گام معتدل برداشت تا به اعضای این سازمان که در همسایگی روسیه واقع شده اند، نشان دهد از آنها حمایت می کند.
اما به رغم تلاش های ˈاندرس فوگ راسموسنˈ منشی عمومی ناتو برای تشدید حضور نظامی این سازمان در شرق اروپا، بعضی کشورهای عضو از جمله آلمان، ایتالیا و هالند مخالف این امر بودند.
درخواست پولند برای استقرار 10 هزار نیروی ناتو که بخش قابل توجهی از آن را نیروهای امریکایی تشکیل دهند، توسط همین کشورها رد شد؛ زیرا این اقدام را موجب تنش زایی بیشتر می دانستند.
ابتدا قرار بود این نشست همزمان با خروج نیروهای ناتو از افغانستان، یعنی در ماه جنوری سال 2015 میلادی برگزار شود، اما بحران اوکراین و بررسی تحولات آن تاریخ نشست را تغییر داد.
مهمترین دستور جلسه این نشست بررسی بحران اوکراین و تا حدی بازگشت ناتو به ماموریت سابق خود در زمان جنگ سرد یعنی اطمینان از دفاع از سرحدات کشورهای عضو است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا