جامعه

آلوده گی هوا و محیط زیست در کشور به یک مشکل جدی اجتماعی مبدل گردیده است

کابل باختر/ 13/ جدی
آلوده گی هوا و محیط زیست درافغانستان امروز به یک مشکل جدی اجتماعی درکشور تبدیل گردیده این مشکل عوامل گوناگون دارد که یکی آن موجودیت وسایط دود افزا درجاده های کشور است .
باآنکه مقامات درگذشته غرض توقف همچو وسایط اقدامات را انجام دادند، مگر آن گونه که دیده میشود این مشکل همچنان پا برجاست . تنها موجودیت وسایط دود افزا نیست که این مشکل را جدی ساخته بل موجودیت روزافزون وسایط درجاده های پایتخت و شهرهای دیگر به آلوده گی هوا افزوده است .
مشکل دراین است که جاده های کابل گنجایش حدود یکصد هزار واسطه نقلیه را دارد مگر تنها کمیت وسایط شخصی ، باربری و دولتی به پنجصد هزار واسطه درکابل میرسد، وسایط نظامی (پولیس ، اردو و آیساف ) شامل این احصائیه نیست .
قبلاً ریاست ترافیک وزارت امور داخله به تاسی از هدایت ریاست جمهوری کمیسیون را غرض بررسی وسایط دود افزا تعیین کرد . درابتدا تصمیم گرفته شده بود، وسایط که ده سال از عمرشان سپری شده است به عنوان وسایط استهلاک شده از احصائیه ترافیکی خارج و متوقف گردد درحالیکه اقتصاد نابسامان خانواده ها آماده پذیرش این امر نبوده و این باعث شد تا وسایط که بالاتر از ده سال درجاده ها گشت و گذار کرده به حالت شان باقی بمانند.
به گفته مقامات وزارت داخله به این منظور چهار ورکشاپ تخنیکی درچهارگوشه شهر ایجاد کردند تا وسایط دود افزا را بررسی کنند مگر این طرح چندان عملی نشده تنها مشکل گشت وسایط دودافزا نیست که مسوولان درصدد برطرف آن اند بل مشکل جدی تر از آن مصرف  تیل های بی کیفیت است که وسایط بی شماری از آن استفاده میکنند و باعث آلوده گی محیط زیست میشود.
جنرال نظام الدین دادخواه رییس ترافیک وزارت امور داخله در رابطه به موجودیت وسایط دودزا در احصائیه ترافیک به خبرنگارآژانس باختر گفت، ما تعدادی زیادی این گونه وسایط را متوقف ساختیم و برعلاوه تایک ملیون وسه صد هزار افغانی از وسایط که خطرآلودگی محیط زیست را به همراه داشت جریمه شده اند . درحالیکه وسایط که بیش از حد دود وگاز تولید میکنند دیگر حق سیروسفر درجاده ها را نخواهند داشت ما چنین وسایط را دریک محل مناسب جمعاوری میکنیم اسناد ترافیکی آنان را در ریاست ترافیک قید می نمایم .
به گفته رییس ترافیک، این برنامه تنها در کابل روی دست نیست بل مسوولان ترافیک در ولایات نیز این دساتیر را دریافت کرده اند.
رییس ترافیک گفت، غرض توقف دایمی این گونه وسایط به زودی امریه از وزارت امورداخله دریافت خواهیم داشت . ما در رابطه به عدم فعالیت وسایط دودزابا نهادهای دولتی نیز تماس داریم باید وسایط دولتی دودزا نیز متوقف شوند.
ازطرف دیگر جلوگیری از واردات وسایط استهلاک شده این مشکل را تا اندازه کاهش داد.
درحال حاضر وسایط که از مدل سال ، ده سال عمر کمتر داشته باشند اجازه ورود به افغانستان را ندارند . همچنان ما غرض جلوگیری از گشت وگذار وسایط دودزا دو افسر پولیس را به اداره محیط زیست معرفی داشته ایم که با مسوولان آن اداره دراین راستا کار میکنند.
مگر رییس ترافیک براین نکته تاکید داردهرگاه از ورود تیل بی کیفیت جلوگیری نشود وسایط مدل روز هم دچار تولید دود و گاز خواهند شد.
باآنکه مقامات از برنامه و حرکت غرض جلوگیری از آلوده گی محیط زیست سخن میگویند مگر تنها تعهد و برنامه روی کاغذ نمیتواند حل مشکل نماید.
درگذشته نیز مسوولان دراین راستا تدابیر چون ایجاد ورکشاپ های نظارتی عدم جلوگیری از وسایط استهلاک شده و برخی برنامه های دیگر را روی دست گرفتند که زیاد دوام نیافت . در حالیکه مشکل محیط زیست همچنان ادامه دارد بهتراست که مسوولان به مشکل محیط زیست به عوان یک مشکل ملی نگاه کنند و در صدد رفع آن باشند امروز وسایط دود زا یک مشکل عظیم فرا راه جلوگیری از محیط زیست است که باید از میان برداشته شود.
یک آگاه امور حفاظت از محیط زیست که نمیخواهد نامش گرفته شود میگوید ممکن با تخریب یک موتر دود زا و استهلاک شده نهایت یک خانواده دچار مشکلات زود گذرشوند مگر موجودیت یک واسطه دود زا در جاده ها میتواند به قشر وسیع از مردم آسیب رساند دراینجا عاطفه مطرح نیست منفعت عامه مطرح است که باید به آن رسیدگی شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا