اخبارجهان

کشتی طیاره‌بردار امریکایی در خلیج می‌ماند

خلیج/ وی او ای/17 جدی/باختر

امریکا تصمیم در مورد برگشت دادن یک کشتی طیاره بردار امریکایی را از آب‌های خلیج تغییر داده است و گفته است که این کشتی در منطقه باقی می‌ماند.

وزارت دفاع امریکا دلیل این تصمیم را “تهدیدات اخیر” ایران عنوان کرده است.

کرستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا به کشتی طیاره‌بردار USS Nimitz که از اواخر ماه نومبر به اینسو در آب‌های خلیج گزمه می‌کند هفتهٔ گذشته دستور داد تا پس از پایان ماموریت ۱۰ ماهه به امریکا برگردد.

نیویارک تایمز از مقامات امریکایی نقل کرده است که گفته اند هدف از این اقدام، کاهش تنش‌ها با ایران و جلوگیری از تقابل با این کشور در روز های اخیر ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود.

اما، میلر با نشر اعلامیهٔ دیگری گفت که به دلیل تهدیدات رهبران ایران به دونالد ترامپ و سایر مقامات دولتی امریکا، به این کشتی دستور داده شده است تا در ساحهٔ عملیاتی قوماندانی مرکزی امریکا در شرق میانه باقی بماند.

 میلر در مورد تهدیدات معلومات بیشتر ارائه نکرد، اما رییس قوه‌ قضاییه ایران به تاریخ اول جنوری (۱۲ جدی) هشدار داد که این کشور انتقام مرگ قاسم سلیمانی، قوماندان پیشین نیروهای قدس سپاه‌پاسداران را خواهد گرفت.

پیش از آن، قوماندانی مرکزی امریکا(سنتکام) اعلام کرد که دو طیارۀ بمب‌افگن بی‌ـ‌۵۲ امریکایی از یک پایگاه نظامی در ایالت دکوتای شمالی امریکا به شرق میانه اعزام شد و پس از پرواز بر فراز خلیج فارس و منطقه به امریکا برگشت.

دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا در واکنش به هشدارهای پیشین مقامات ایرانی گفته بود: “هر حملهٔ ایران علیه امریکا، به هر گونه‌یی که باشد با حمله بر ایران منتج خواهد شد که اندازهٔ آن ۱۰۰۰ مرتبه بزرگتر خواهد بود.”

تنش‌ها میان واشنگتن و تهران پس از بیرون شدن امریکا از توافقنامهٔ هسته‌یی و کشته شدن قاسم سلیمانی بالا گرفته است.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا