سیاست

رییس اجراییه با رییس ولسی جرگه و روسای کمیسیون های هژده گانه ولسی جرگه دلایل تاخیر درمعرفی اعضای کابینه را بر شمرد

کابل باختر 8 جدی
رییس اجراییه کشور، به منظور ارایه معلومات در مورد تاخیر در معرفی اعضای کابینه حکومت وحدت ملی با رییس ولسی جرگه و روسای کمیسیون های هژده‌گانه این مجلس در قصر سپیدار ملاقات کرد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر، رییس اجراییه ، ضمن استقبال و قدردانی از تصمیم مجلس نمایندگان در خصوص تسریع کار معرفی اعضای کابینه حکومت وحدت ملی، حضور رییس مجلس نمایندگان و روسای کمیسیون های هژده‌گانه مجلس را در محل کاراش نشان از مسوولیت پذیری شان در قبال شرایط سیاسی و سرنوشت مردم عنوان کردند.
هم چنان، عبدالروف ابراهیمی رییس ولسی جرگه، گفت: " ما امروز به نمایندگی از ولسی جرگه خدمت شما هستیم تا دلایل مشخص تاخیر در کار معرفی کابینه حکومت وحدت ملی را از شما و سپس از رییس جمهور کشور بشنویم. چون، این وضعیت ملت را نگران ساخته است و تداوم این وضعیت و ادامه یافتن تاخیر، ملت را بیش از پیش نگران می سازد".
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور، در این دیدار جزئیات مفصل از دلایل تاخیر درمعرفی اعضای کابینه را با نمایندگان بصورت مورد وار برای آگاهی یافتن رییس ولسی جرگه و روسای کمیسیونهای هژده‌گانه شرح داده و افزود:
"برمبنای وعده‌ که ما و رییس جمهور در روز تحلیف به مردم سپرده بودیم، کار روی تشکیل کابینه حکومت وحدت ملی را برمبنای توافقنامه سیاسی آغاز کردیم. دور اول از گفتگوها روی حضور و عدم حضور وزیر ان بود که در سیزده سال گذشته در کابینه حضور داشته اند. بلاخره فیصله شد که از وزیر ان سیزده سال گذشته کسی در کابینه حضور نداشته باشند. دور دوم از گفتگوها در مورد حضور و عدم حضور نمایندگان مردم در پارلمان، انجام شد.
بلاخره بعد از تاکید و اصرار رییس جمهور مبنی بر عدم حضور نامزد وزیر از میان نمایندگان مردم در پارلمان، ما بخاطر تسریع کار معرفی شدن کابینه این تقاضا و تاکید رییس جمهور را نیز قبول کردیم. هرچند که مطرح کردن این پیش شرط هیچ گونه اساس قانونی ندارد".
هم چنان داکتر عبدالله عبدالله در این دیدار خطاب به رییس ولسی جرگه و روسای کمیسیون های هژده‌گانه مجلس افزود:
"در تمام این مدت تاکید من به عنوان رییس اجراییه در خصوص معرفی شدن به موقع کابینه، کمتر از تاکید شما به عنوان نمایندگان مردم و کمتر از انتظار مردم نبوده است. در صحبت دیشب، وقتی ما روی نام های نامزد وزیران صحبت کردیم، به جز دو اسم یعنی نامزد وزیران وزارت دفاع و مالیه، هیچ اسمی نزد رییس جمهور کشور نهایی نبود. در حالی که ما از هفته های گذشته به این سوی تمامی نامزدان که از جانب ما معرفی می شوند را نهایی کرده ایم و از این میان نامزدان شش کرسی را به رییس جمهور کشور در میان گذاشته ایم".
رییس اجرایی کشور، ضمن ارایه معلومات بیشتر از جزئیات آنچه در جریان گفتگوها میان او و رییس جمهور محمد اشرف غنی گذشته است، به رییس ولسی جرگه و روسای کمیسیون های هژده‌گانه گفت:
"من یکبار دیگر تاکید می کنم که به هر صورت ممکن تا ختم وعده که رییس جمهور و من قبل از رفتن به کنفرانس لندن سپرده بودیم، کار معرفی کابینه را نهایی می کنم. قرار است در دیدار که فردا شب با رییس جمهور کشور داریم، کار روی نهایی کردن اسم نامزد وزیران را به آخر برسانیم و امید وارم تا فردا شب لست که از جانب رییس جمهور کشور معرفی می شود نهایی شود".
در پایان این دیدار، عبدالروف ابراهیمی، رییس ولیس جرگه ضمن تشکر و قدردانی از رییس اجراییه کشور، گفت: "با صحبت های همه جانبه و معلومات مفصل که شما از جزئیات کار در این مدت ارایه کردید، ما پاسخ های مان را گرفتیم. ما ضمن این که به زودی با رییس جمهور کشور نیز می بینیم، امید وار هستیم که شما در دیدار فردا شب تان کار روی نهایی شدن لست نامزد وزیران را نهایی کنید".

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا