سیاست

رئیس جمهور غنی: ما يكبار ديگر به تجليل از روزی مي پردازيم كه نقطه عطفی بزرگ در تاريخ معاصر ماست

کابل باختر 29 اسد
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان روز گذشته در مراسم جشن گرامی‌داشت از ۹۸مین سالروز استرداد استقلال کشور در شهر هرات اشتراک و سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در مراسم باشکوه که بدین مناسبت در مقر قول اردوی ۲۰۷ ظفر ولایت هرات به اشتراک هزاران تن از شهروندان کشور به‌خصوص مردم ولایات غرب برگزار گردیده بود، ابتدا رئیس جمهور از بیرق کشور که با یک میلیون امضا مزین شده بود، دیدن کرد و به پای منار قهرمانان، اکلیل گل گذاشت.  
رئیس جمهور در این‌مراسم در سخنرانی خویش گفت که معنای این یک‌ میلیون امضا تجدید عهد با نیاکان مان و تجدید عهد با قهرمان ملی ما امان الله خان است. تجدید عهد به آیندۀ افغانستان و تجدید عهد با جهاد مقدس مردم افغانستان می باشد.
وی تصریح‌کرد: سلام به همه مجاهدان، مبارزان و تلاش‌گراني كه براي عزت و سربلندي ملت خود در برابر خود كامگي‌ها ايستادند، به زندان ها رفتند، به ميادين رزم پا نهادند و از جان خود مايه گذاشتند تا نام ناميِ افغانستان را زنده و پاينده نگه‌دارند.
رئیس ‌جمهور غنی گفت: ما يكبار ديگر به تجليل از روزی مي‌پردازيم كه نقطۀ عطفی بزرگ در تاريخ معاصر ماست. روزي كه فرزندان راستين افغانستان توانستند استقلال و آزادگي اين ملت را بر صفحۀ تاريخ، نقشی جاودانه بزنند.
رئیس‌ جمهور افزود که سال‌روز تجليل از اعادۀ استقلال كشور براي ما معانی گوناگون دارد. از يك‌سوی، روز احياي غرور و عظمت ملی ماست و حكايت‌گر آزادگی و بزرگ انديشي نياكان ما كه مي خواستند افغانستان از ميان امواج متلاطم تاريخ با سربلندی عبور كند.
محمد اشرف غنی خاطرنشان‌کرد: امروز ما در نقطه‌اي سرنوشت‌ساز قرار داريم. اكنون همان لحظه اي است كه بايد اهميتش را درك كنيم. اكنون زمان تكميل آن فصل نا تمام است.
رئیس جمهور گفت: امروز روزیست که باید و حدت ملی خود را تمثیل کنیم. امروز روزیست که ارادۀ قاطع خود ومسئولیت تاریخی خود را دربرابر پنج نسل آینده افغانستان ایفا کنیم.
رئیس جمهور کشور تصریح‌کرد: امروز روز تصمیم است که برای قاطبۀ ملت فداکاری کنیم و از قاطبه ملت نمایندگی کنیم. هيچ‌يك از آرزوها و آرمان‌ها تحقق نخواهد يافت مگر روزی كه همۀ ما، از هر قوم و با هر زبان، خود را در آيينۀ يك هويت واحد ملی ببينيم.
وی افزود: افغانستان به‌هيچ فرد و گروه خاصي اختصاص ندارد، افغانستان خانۀ هر‌ شهروند اين كشور است، و ما شهروندان اين جمهوري آزاده و سربلند، با هم و در كنار هم مي‌توانيم اين فصل ناتمام را  باعزت و افتخار تمام كنيم.
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان گفت که ما از هم اكنون دست در دست يكديگر مي گذاريم، ما بر شعارهاي تفرقه افكنانه فايق مي آييم، ما بر شكاف‌ها و فاصله‌ها پيروز مي‌شويم، ما به‌نقش يگانۀ خود در اين مقطع تاريخي آگاه هستيم، ما به وسوسه‌هاي مغاير با منافع ملی خود تن نمی‌دهيم.
وی گفت: كسانی كه هنوز بر طبل جنگ می‌كوبند، كسانی كه هنوز به ساز بيگانگان مي‌رقصند، كسانی كه هنوز با خنجری در دست سينه مادر ميهن را می‌شكافند، كسانی كه هنوز قربانی‌های بيشتری بر افغانستان درد كشيده تحميل می كنند، آنان در سَمْت غلط تاريخ ايستاده اند و  از همان‌رو آنان در برابر اراده يک ملت استوار به زانو در می‎آيند و سرنوشتی جز شكست ذلت‌بار نخواهند داشت.
رئیس جمهور در اخیر سخنانش گفت: ما هر دستی را كه برای همكاری دراز شود می فشاريم، و به هر ندائی كه در آن منافع ملي ما باشد لبيک می گوييم، از هر طرحي كه برای سازندگی و بالندگی افغانستان باشد و از هر آدرسی كه باشد با جبين گشوده استقبال می كنيم.
در این مراسم محمد آصف رحیمی والی هرات ضمن خوش آمدید به رئیس جمهور و هیات همراه اش، گفت که باید در اندیشۀ جوانان حس وطن دوستی را تقویت کنیم و آرمان های  غازی امان الله خان را تحقق بخشیم.
والی هرات به روح شهدای راه آزادی و استقلال و شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور  به ویژه شهدای رویدادهای تروریستی در هرات، اتحاف دعا کرد.
وی گفت که شرایط فعلی کشور مرحله حساس تحولات اقتصادی و عمرانی را سپری می نماید و از سوی دیگر، تروریستان به‌خاطر هدف قراردادن اساسات نظام مبادرت می ورزند، من باور دارم که تمام ملت از دستآوردهای نظام جمهوری اسلامی افغانستان و استقلال کشورشان دفاع می نمایند و اجازه نخواهند داد که نوکران بیگانه به اهداف شوم شان برسند.
تورن جنرال محمد ناصر هدایت قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر، ضمن اتحاف دعا به‌شهدای معرکۀ استقلال و فرزندان کشور که در راه عزت، استقلال و آزادی، جان‌های شان را ازدست دادند، از عملیات‌های موفقانه در ولایات غور، بادغیس، فراه و هرات یادآوری کرد و خاطرنشان‌نمود که این دستآوردها و موفقیت‌ها کافی و بسنده نیست و ما مانند نیاکان خویش برعلیه تمام تروریستان، قوی‌تر و جدی‌تر اقدام خواهیم کرد.
وی افزود که تمام موفقیت‌ها محصول حمایت و پشتیبانی‌های ملت صلح دوست و متدین افغانستان بوده که در اثر حمایت مردم زون غرب و اشتراک همه نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، بدست آمده است.
تورن جنرال هدایت از توجه و مواظبت رئیس جمهور به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تشکر کرد و اطمینان داد که به خاطر تطبیق خواسته‌ها و آرمان‌های شهدای راه آزادی و نیروهای دفاعی کشور، دفاع از جان و مال مردم، تامین حاکمیت قانون، مساعد ساختن شرایط بهتر برای تمام ادارات بخش، منابع اقتصادی، بنادر تجارتی، نهادهای اجتماعی و بین المللی، حفاظت و پاسداری از افتخارات، دستآوردها و ارزش های اسلامی و ملی شب و روز تلاش نموده، از هیچ نوع فداکاری و قربانی دریغ نمی ورزند.
مولوی خداداد صالح رئیس عمومی شورای علمای زون غرب در صحبت هایش در این مراسم، در رابطه به تجلیل از این گونه مراسم گفت که تجلیل از امروز، اساس شرعی هم دارد. ما زمانی که از خوبی ها، مبارزات، شجاعت و پایمردی نیاکان خود یادآوری می کنیم، در صدر اسلام از خوبی‌های پدران و نیاکان شان نیز، یادآوری می‌کردند.
وی ضمن تبریکی استراداد استقلال کشور به تمام مردم افغانستان، افزود: اگر ما امروز از شجاعت، پایمردی و جهاد نیاکان خود یادآوری می کنیم، جای دارد، در این شکی نیست که غازی امان الله خان یک مجاهد بود، به همرای رفقا و هم‌سنگرانش افغانستان را پس از ۸۰ سال استعمار آزاد کرد.
غلام فاروق مجروح نمایندۀ مردم هرات در ولسی جرگه در صحبت هایش در این مراسم، ضمن خوش آمدید به رئیس جمهور و هیات همراه اش گفت که امروز ۲۸ اسد روز تبلور نور بر ظلمت است، روز پیروزی حق بر باطل، روز پیروزی دین بر کفر و روز پیروزی آزادی بر اسارت می باشد.
وی افزود: شهر هرات چهار میلیون نفوس دارد و دارای صدها هزار جوان تحصیل‌کرده و برومند می باشد، دوست داریم که از استعداد های سرشار این جوانان در آبادی و عمران افغانستان استفاده شود.
در این مراسم کامران علیزی رئیس شورای ولایتی هرات نیز صحبت کرد و از تشریف آوری رئیس جمهور و هیات همراه اش و همچنان حضور پرشور مردم هرات در محفل گرامی‌داشت از سالروز استرداد استقلال کشور تشکر کرد. 
در اخیر این مراسم، قطعات پیادۀ قول اردوی ۲۰۷ ظفر مراسم رسم گذشت را انجام دادند و همچنان جوانان ورزشکار با اجرای حرکات ورزشی و شمار دیگر با سرودن ترانه های میهنی و اجرای اتن ملی از مقابل ستیژ گذشتند و از سوی محمد اشرف غنی سرقوماندان اعلی قوای مسلح کشور، مورد تشویق قرار گرفتند.# نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا