جهان

تظاهرات خشونت آمیز در هند وارد چهارمین روز شد

دهلی جدید/وی او ای/ 24قوس/ باختر
تظاهرات خشونت‌آمیز در شرق هند که در اعتراض به تصویب قانون شهروندی براساس دین صورت گرفته، وارد چهارمین روز شده است.
تظاهرکنندگان در ایالت بنگال حداقل پانزده بس شهری و شش مرکز قطار آهن را آتش زدند و خدمات ترانسپورتی را برهم زده اند.
حکومت نرندرامودی گفته است که قانون جدید شهروندی، به پیروان مسیحی و هندو که از کشورهای مسلمان بنگله دیش، پاکستان و افغانستان فرار کرده اند، زمینۀ شهروندی هند را فراهم می‌کند.
اما منتقدان باور دارند که اعطای شهروندی به افراد، بدون آنکه شامل حال مسلمانان نیز شود، پایگاه های سکولار حکومت هند را تضعیف می‌کند.
از زمان تصویب این قانون در پارلمان، اعتراض‌ها در نقاط مختلف هند صورت گرفته است، اما شدیدترین تظاهرات در ایالت های شرقی بوده است، جایی که مهاجران زیادی از بنگله دیش در آن مستقر اند.
تظاهراتی در ایالت شمالی اوتراپرادیش نیز صورت گرفته است؛ جایی که معترضان مسلمان خانه به خانه رفتند و از مردم برای شرکت در تظاهرات دعوت می‌کنند.
در دهلی جدید، پایتخت هند نیز صدها نفر در اعتراض به این قانون دست به تظاهرات زده اند، اما این تظاهرات عمدتا مسالمت آمیز بوده است.
دو روز پیش، در اثر درگیری پولیس با معترضان در ایالت آسام، حداقل یک نفر از تظاهرکنندگان کشته شد.
لایحه شهروندی هند براساس دین برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ از سوی حکومت ملی گرای نرندرامودی پیشنهاد شد. اما به دنبال بروز اعتراض ها در این مورد، از تبدیل شدن به قانون باز ماند.
با این حال، اعطای شهروندی هند به اقلیت هایی که بر مبنای مذهب شان در کشورهای مسلمان مورد پیگرد قرار دارند، یکی از شعارهای اصلی  مودی در آستانه برگزاری انتخابات سال جاری بود. بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا