سیاست

محمد اشرف غنی به پیکر شهید مولوی محمد ایاز نیازی، ادای احترام کرد

کابل/ ۱۴جوزا/ باختر
محمد اشرف غنی رییس‌ جمهوری اسلامی افغانستان امروز در مراسمی به پیکر دکتور محمد ایاز نیازی امام و خطیب مسجد جامع وزیر محمد اکبرخان که روز گذشته در حملۀ تروریستی به این مسجد، به شهادت رسید، ادای احترام کرد.
به اساس معلوما دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر؛ رییس ‌جمهوری در شفاخانه شهید محمد داوود خان، ضمن اتحاف دعا به روح شهید مولوی محمد ایاز نیازی، گفت که امروز تمام علمای کرام، جامعه اکادمیک به ویژه پوهنتون کابل و نمازگزاران مسجد وزیر محمد اکبرخان که سال ها شاگردان و مقتدیان مولوی نیازی بوده اند، سوگوار و در غم و اندوه مشترک قرار دارند.
رییس جمهوری، شهید دوکتور محمد ایاز نیازی را یکی از علمای روشنگر و مبلغان مشهور کشور خواند و گفت که موصوف در اثر حملۀ شوم کسانی که نه از احکام دین مبین اسلام آگاهی دارند و نه عرف و دستور جامعه و حقوق افراد را می دانند، به شهادت رسید.
رییس جمهوری یکبار دیگر به خانواده و دوستان شهید مولوی نیازی و جامعه اکادمیک کشور تسلیت گفت و افزود که امروز تاکید اساسی ما روی صلح و دورکردن خشونت به صورت بنیادی است.
وی بالای طالبان صدا کرد و گفت: آتش بس را که در زمان عید سعید فطر که موجب خشنودی مردم شد، ادامه دادید و خود را از حرکات افراطی جدا کنید، که به زودی مذاکرات صلح آغار شود.
همچنان رییس جمهوری از علمای کرام خواست تا در یک صف واحد برای تامین صلح و ثبات در افغانستان کار کنند. وی افزود که بهترین نوع احترام گذاشتن به شهید استاد محمد ایاز نیازی این است که صلح و ارزش های دین مبین اسلام و قانون اساسی عملی شود.
محمد اشرف غنی تاکید کرد: در چوکات قانون اساسی همه ما با پذیرش همدیگر، همبستگی و همزیستی به نتیجه می رسیم، او گفت: امر تحقیقات حادثه شهادت مولوی نیازی را صادر کرده ام و عاملان این رویداد شنیع مانند گروه داعش و دیگران که فجایعی مرتکب شدند و دستگیر شدند، عاملان این رویداد نیز دستگیر خواهند شد و به جزای اعمال شوم شان می رسند.
بعد مولوی عبدالحکیم منیب سرپرست وزارت، حج و اوقاف به نمایندگی از علما صحبت کرد و با اتحاف دعا به روح مولوی محمد ایاز نیازی، از غمشریکی رییس جمهوری و توجه اش به علمای کرام و قشر روحانی جامعه، ابراز امتنان کرد. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا