فرهنگ

سه اثر تاریخی به وزارت اطلاعات و فرهنگ سپرده شد

کابل/12/دلو/باختر

ریاست مبارزه با جرایم جنایی وزارت امور داخله سه اثر تاریخی که گفته میشود به قرن چهارم و پنجم میلادی تعلق دارد امروز به مسوولین موزیم ملی تسلیم دادند.

جنرال سید عبدالغفار سید زاده، رییس مبارزه با جرایم جنایی وزارت امور داخله به خبرنگار آژانس باختر گفت، قاچاقچیان آثار باستانی قصد داشتند تا این سه اثر را به خارج از کشور انتقال دهند. آثار یادشده در یک منزل  در ساحه کارته نو نگهداری میشد و مالک منزل به اتهام آن بازداشت گردیده است.

جنرال سید زاده این آثار را برای یحیی محب زاده معاون موزیم ملی وزارت اطلاعات و فرهنگ تسلیم داد تا در موزیم ملی نگهداری شود.

یحیی محب زاده گفت، از جمله سه اثر که امروز به وزارت اطلاعات و فرهنگ سپرده شد دو اثر آن نهایت گرانبها بوده که یکی آن بودای ستوا و دیگر آن سر یک تمثال بودا است که نمیتوان از لحاظ مادی برای آن قیمت تعین کرد ولی یک اثر دیگر احتمالاً" یک اثر دستی تازه است. یحیی محب زاده  فعالیت های اخیر موظفین پولیس مبارزه با جرایم جنایی را در امر بدست آوردن این دو اثر ستود.

به گفته موصوف این دو اثر مربوط به حوزه باستانی خروار لوگر است که یک شعاع 35 کیلو متری را احتوا میکند آثار زیادی باستانی در این ساحه وجود دارد. متاسفانه قاچاقچیان و دلالان آثار عتیقه با سود بردن از خلا امنیتی در آن ساحه دست به چپاول آثارکه همه مال ملت افغانستان است میزنند او ازمسوولین امنیتی خواست تا فضا بهتر امنیتی را در خروار لوگر مساعد سازند تا متخصصین باستانشناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ بتوانند در آنجا دست به حفریات مسلکی و قانونی بزنند و از چپاول آثار جلوگیری شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا