فرهنگ

کاوش قبر یک چینایی توسط مردان ناشناس درپروان

شهرچاریکار14 دلو باختر
مردان ناشناس قبریک انجنیرچینایی را که دست کم چهل سال پیش پس از کارروی کانال آبیاری پروان مرده بود ، کاوش کردند.
یکی ازانجینران  کشور چین که در سال های 1354 و 1356  در کندن کاری کانال آبیاری پروان کار میکرد  فوت نموده بود  اخیرا افراد ناشناس قبر این خارجی را کاوش نموده اشیا و بقایای این جسد را با خود برده اند.
به گفته شاهدان عینی این فرد چینایی یک انجنیر ساختمانی بود که در اعمار کانال آبیاری پروان کار میکرد پس از بهره برداری این کانال جان داده بود و نسبت به مشکلات اقتصادی در میان سالهای 1354 الی 1356 درین روستا به خاک سپرده شد که از آن زمان تا اکنون تقریبن 41 سال سپری میشود.
نبی خان که 75 سال عمر دارد کودکی ,جوانی و کهن سالی خود را در روستایی لغمانی سپری نموده این جریان را از ابتدا تا حال به گزارشگر رادیو دنیای نوین چنین حکایت نموده است.
به گفته نبی خان درگذشته نیز دزدان برای کندن کاری این قبر تلاش کرده بودند اما موفق به این کار نشدند.
در همین حال رحمان الله یکی از علمایی دینی ولایت پروان درین زمینه میگوید که دفن کردن جسد غیر مسلمان در خاک اسلام بخاطر احترام به کرامت انسانی گناه نداشته و باز کردن و بیرون نمودن بقایای جسد بدون کدام عذر شرعی یا انتقال آن به جای دیگر مخالف ارشادات دینی میباشد.
مسئولان پولیس پروان این خبررا تایید میکنند اما جزئیات ارایه نمی کنند.
گفته میشود مسترلی یکی از انجنیرهای ساختمانی از کشور چین بود که در سالهای میان 1354و56 برای اعمار و بازسازی کانال آبیاری پروان به افغانستان آمده بود و در آن زمان بنا بردلایلی جان داده بود که نسبت به مشکلات اقتصادی و نبود امکانات درروستایی لغمانی ولایت پروان به خاک سپرده شده بود.
به گفته باشنده گان محل قبر این انجنیراخیرا بازسازی شده بود ولی درین اواخر شب هنگام سه بار بالای این قبر کندن کاری صورت گرفت  تا اینکه این بار افراد ناشناس موفق به بردن آن شدند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا