اقتصاد

رئیس جمهور غنی: زراعت باید از عنعنه به مسلک مبدل شود

کابل باختر اول حوت
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان امروز در چهارمین کنفرانس ملی ترویج و انکشاف زراعتی سخنرانی نموده، گفت: رشد و ترویج زراعت از اولویت‌های مهم حکومت است، زیرا ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما به زراعت وابسته می‌باشد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این مراسم که در قصر سلام خانۀ ارگ برگزار گردیده بود، ابتدا اسدالله ضمیر وزیر زراعت در خصوص برنامه‌های رشد وانکشاف وزارت زراعت صحبت نمود و در مورد اهداف کنفرانس مذکور نیز معلومات ارائه کرد.
سپس محمد نعیم، حاجی اسدالله و خانجان الکوزی به نمایندگی از دهاقین، متشبثین و سکتور خصوصی صحبت نمودند و مشکلات و پیشنهادات مشخص شانرا در زمینه‌های رشد، واردات محصولات زراعتی و بازاریابی به رئیس جمهور مطرح کردند.
رئیس جمهور غنی پس از شنیدن مشکلات، خواست‌ها و پیشنهادات متذکره، خطاب به دهاقین گفت، شما اکثریت مردم افغانستان را تشکیل می‌دهید، زیرا اکثر مردم ما به زراعت و مالداری مصروف می‌باشند. وی اضافه نمود که نقش دهاقین در جلوگیری از گرسنگی و فقر مهم و ارزشمند می باشد.
رئیس جمهور کشور خاطر نشان کرد که برای ترویج و انکشاف زراعت باید پوهنځی‌های زراعت مطابق با نیازهای دهاقین عیار گردند، تا اینکه علم با عمل دهقان و باغبان ارتباط پیدا کند.
رئیس جمهور غنی با اشاره به نقش سکتور خصوصی گفت، سکتور خصوصی با مقایسه با وزارت زراعت، در زمینۀ ترویج زراعت و کمک به دهاقین به مراتب مؤثر بوده، بدین جهت نظریات آنان بسیار بنیادی است و باید به آن توجه صورت گیرد.
رئیس جمهور گفت، دهقان، سکتور خصوصی و دولت سه شریک مهم هستند که وزارت زراعت نقش ارائه کننده خدمات و خادم دهاقین را ایفا می‌کند.
وی علاوه کرد که در راستای ترویج و انکشاف زراعت نقش همه وزارت‌ها مهم است و باید در این زمینه بگونۀ مشترک همکاری نمایند.
محمد اشرف غنی به وزارت زراعت و مالداری هدایت داد که باید در عرصۀ تولیدات اقلام زراعتی توجه جدی نماید.
وی با تأکید گفت، تمام دستگاه دولت و شخص خودم به سکتور زراعت ارزش قایل هستیم، زیرا در انکشاف این سکتور عزت و سر بلندی افغانستان نهفته است.
رئیس جمهور گفت، تمام اعضای کابینه باید در هماهنگی با وزارت زراعت کار نمایند، زیرا موضوع زراعت اولویت دارد و تنها به وزارت زراعت منحصر نمی‌باشد. همچنان وی بر تقویت ارتباط میان شهرها و دهات نیز تأکید ورزید.
رئیس جمهور کشور عناصر مهم زراعتی مانند آب، زمین، تخم، وسایل و کشت را اساس مناسبات اجتماعی دانست. وی بر انسجام آب تأکید نموده، گفت که انسجام آب باعث استفاده اعظمی از آب و جلوگیری از سیلاب ها می‌گردد.
رئیس جمهور گفت، دهقان به تقسیم عادلانۀ آب نیاز دارد و این وظیفۀ دولت است که در زمینه تقسیم آب عدالت را تأمین نماید.
او به وزارت زراعت هدایت داد که در مورد تقسیم عادلانۀ آب از تجارب و دانش علما، بزرگان و مردم استفاده نماید.
رئیس جمهور غنی گفت، کاریزهای آب نمونۀ خوب تقسیم عادلانۀ آب است، وی به مسؤولین مربوط هدایت داد که از طریق برنامۀ همبستگی ملی به منظور رسیدن آب به مزارع، کانال‌های آب را ترمیم نموده و جویچه‌ها و کاریزها را به شکل اساسی آمده سازند.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد، به منظور جلوگیری از غصب زمین به تمام والی‌ها هدایت داده است که زمین‌های غصب شده را دوباره به مردم برگردانند.
رئیس جمهور به دهاقین اطمینان داد که جایدادهای آنان مصئون است و هیچ کس از راه زور و قدرت زمین‌های آنان را نمی‌تواند غصب کند.
وی اضافه کرد که در سال‌های آینده چندین هزار هکتار زمین‌های جدید زیر آب خواهند شد.
رئیس جمهورغنی تأکید کرد که انکشاف و ترویج زراعت را از دید یک دهقان ببینید.
وی اضافه کرد که اگر پول به جیب دهقان رفت ترویج موفق است در غیر آن ناکام خواهد بود.
محمد اشرف غنی گفت، امروز دهاقین ما به آینده شان باورمند نیستند و اولادهای شان نمی‌خواهند که دهقان شوند. از این جهت باید عاید آنان  بلند برده شود و زندگی شان مصئون گردد.
وی افزود، بهبود کیفیت زراعت باعث افزایش عواید دهاقین می‌شود.
رئیس جمهور کشور برای ایجاد توازن در عایدات بر کار مشترک دولت، سکتور خصوصی و دهاقین تأکید ورزید.
وی اضافه کرد، که زراعت باید از یک عنعنه به مسلک مبدل شود.
رئیس جمهورغنی از اشتراک کننده‌گان کنفرانس خواست که مشکلات سکتور زراعت را با راه‌ حل‌های پیشنهادی به ریاست جمهوری بسپارند، تا حکومت در روشنایی پیشنهادات مذکور تصامیم لازم اتخاذ نماید.
قرار است که در چهارمین کنفرانس ملی ترویج و انکشاف زراعتی، دهاقین، باغداران، مسؤولین وزارت زراعت و همکاران بین‌المللی در عرصۀ زراعت، در دو روز دیگر پیرامون ارزش و ترویج زراعت بحث و تبادل نظر نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا