اقتصاد

رشد اقتصادی افغانستان در ۲۰۲۰ نُه درصد کاهش خواهد داشت’

کابل 8 اسد باختر
دفتر برنامۀ توسعه یی سازمان ملل متحد (یو. ان. دی. پی)، پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی افغانستان در سالجاری ۹ درصد کاهش خواهد داشت.
به این معنی که قبل از همه گیری ویروس کرونا انتظار می رفت تا اقتصاد افغانستان ۳ درصد رشد کند.
فتر برنامۀ توسعه یی سازمان ملل متحد (یو. ان. دی. پی) در افغانستان یادداشت "ارزیابی تأثیرات اقتصادی – اجتماعی همه گیری ویروس کرونا بر افغانستان" را نشر کرد.
این دومین سلسلۀ از یادداشت‌های یو. ان. دی. پی در مورد افغانستان است که در آن به تاثیرات احتمالی شیوع همه گیری ویروس کرونا به طور کل و پیامدهای آن بر اهداف توسعۀ پایدار افغانستان بطور خاص، پرداخته شده است.
در یادداشت همچنان گفته شده است ، سطح فقر در افغانستان ۱۳ درصد بیشتر شده، از ۵۵ درصد به ۶۸ درصد افزایش خواهد یافت.
اما بانک جهانی در گزارشِ که اخیراً زیرعنوان "ایستادگی در برابر توفان" نشر شد، هشدار داده که در سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۵ درصد افغان ها زیر خط فقر زندگی می‌کردند، اما در سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل شیوع همه گیری ویروس کرونا این رقم به ۷۲ درصد خواهد رسید.
محمد اشرف غنی، رییس جمهوری نیز ۱۸ جولای در مراسم آغاز برنامۀ "دسترخوان ملی" گفت که ۹۰ درصد مردم زیر خط فقر دو دالری زندگی می‌کنند.
در یادداشت گفته شده است  که هزینه های اقتصادی و اجتماعی همه گیری ویروس کرونا در افغانستان از مصارف مراقبت های صحی خیلی فراتر رفته است.
به گفتۀ این اداره، حکومت افغانستان باید اقدامات مربوط به حمایت اجتماعی را در عرصۀ امرار معاش مردم که در نتیجۀ همه گیری ویروس کرونا از بین رفته، تأمین كند.
در این یادداشت سلسلۀ از پیشنهادات مشخص نیز ارائه شده، طور مثال گفته می‌شود، اگر جبران خساره ناچیز حدود ۷۰۰ افغانی در ماه صرف برای مدت ۶ ماه در نظر گرفته شود، به هزینۀ مالی حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی افغانستان نیاز خواهد داشت. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا