سیاست

حامد کرزی و دیوید کامرون تفاهم نامه ایجاد اکادمی آموزش افسران اردوی ملی افغانستان را به امضا رساندند

كابل باختر 29 سرطان

حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا، تفاهم نامه ایجاد اکادمی آموزش افسران اردوی ملی افغانستان را به امضا رسانیدند.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري به آژانس باختر، دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا امروز طی سفری به کابل با حامد کرزی رئیس جمهور اسلامی افغانستان دیدار کرد.

در این دیدار هر دوجانب در مورد روابط میان دو کشور، اوضاع افغانستان و منطقه، انتقال مسئولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به نیروهای افغان و پروسه صلح بحث و تبادل نظر نمودند.

 سپس رييس جمهور افغانستان و صدراعظم بریتاتیا تفاهم نامه ایجاد اکادمی آموزش افسران اردوی ملی افغانستان را به امضا رسانیدند.

متعاقباً حامد کرزی و دیوید کامرون در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی حضور یافتند، رئیس جمهور کشور ضمن خوش آمدید به صدراعظم بریتانیا موصوف را از دوستان و همکاران قوی و پشتیبانان بزرگ افغانستان دانسته، گفت: امروز یکی از وعده های را که بریتانیا دو سال قبل نموده بود، با امضای این تفاهم عملی گردید. در این اکادمی افسران افغانستان توسط استادان اکادمی "سند هرست" بریتانیا که یکی از بهترین اکادمی های نظامی در جهان می باشد، مورد آموزش قرار می گیرند.

رئیس جمهور ایجاد اکادمی آموزش افسران افغانستان را قدم بزرگی در جهت تقویت، مسلکی شدن و ایجاد یک اردوی ملی تعلیم یافته و مجهز در افغانستان دانست.

حامد کرزی همچنان از همکاری و مساعدت کشور بریتانیا به افغانستان در عرصه های مختلف از جمله امضای سند همکاری دراز استراتیژیک و تعهدات مالی آن کشور در کنفرانس توکیو به افغانستان، قدردانی کرد.

دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا در این کنفرانس مطبوعاتی طی صحبتی گفت:  دو سال قبل من و رئیس جمهور افغانستان مفکوره ایجاد اکادمی نظامی را در کابل مورد بحث قرار دادیم و امروز قادر به امضای تقاهم نامه آن شدیم. من امید دارم که ایجاد این اکادمی سهمگیری دومدار بریتانیا برای کمک و همکاری در راستای آموزش و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان باشد.

کامرون  گفت که من و رئیس جمهور افغانستان در مورد اینکه افغانستان یک کشور با امن، با ثبات و دموکراتیک باشد و دیگر هر گز پناهگاه تروریزم بین المللی نگردد، دید گاه مشترک داریم و ما برای رسیدن به این هدف مشترکاً تلاش می کنیم.

وی افزود که یک افغانستان با ثبات نه تنها به منفعت افغانستان است بلکه به منافع همسایه هایش نیز می باشد.

صدراعظم بریتانیا با اشاره به تقویت نیروهای امنیتی افغانستان گفت: یک سال قبل زمانیکه من به افغانستان آمدم، نیروهای بریتانیا رهبری امنیت را در سه ولسوالی ولایت هلمند به دوش داشتند، حالا نیروهای امنیتی افغانستان رهبری عملیات ها را در لشکرگاه و ولسوالی نادعلی به عهده دارند و در ولسوالی نهر سراج پس از ماه رمضان به دوش خواهند گرفت.

وی با اشاره به خروج نیروهای بین المللی پس از سال 2014 از افغانستان، طالبان را خطاب قرار داده گفت: طالبان این را باید بدون شک بدانند که ما مسئولیت های امنیتی را به یک نیروی بزرگ، قوی و توانمند افغانستان می سپاریم، شما منتظر آن نباشید که نیروهای بین المللی از افغانستان خارج می شود، ما هنوز هم حامی و پشتیبان قوی افغانستان می باشیم.

دیوید کامرون خاطر نشان کرده گفت: این مبارزه مشترک همه ماست تا افغانستان را از شر طالبانی شدن نجات دهیم.

وی افزود: ما به کمک و حمایت خویش در جهت آموزش نیروهای امنیتی افغانستان از طریق اکادمی نظامی نیز ادامه می دهیم. 

صدراعظم بریتانیا در مورد نقش حیاتی همسایه ها در پروسه صلح افغانستان گفت: افغانستان و پاکستان منافع مشترک در یک افغانستان با ثبات دارند، این نه تنها برای امنیت آینده دو کشور حیاتی است بلکه برای خوشبختی آینده آنها نیز مهم می باشد. بریتانیا همکار قوی هر دو کشور است و من باور دارم که هر دو جانب به اعتمادسازی نیاز دارند و با همدیگر در جهت ایجاد یک آینده مطمین و با امن کار می نمایند.

رئیس جمهور در اخیر کنفرانس مطبوعاتی در رابطه  هدف نشست سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و بریتانیا گفت که این نشست سه جانبه برای اولین بار به ابتکار صدراعظم بریتانیا به سطح سران سه کشور برگزار می گردد و هدف آن جستجوی راه های موثر در مبارزه با تروریزم، نقش پاکستان در بهبود اوضاع منطقه و پروسه صلح افغانستان می باشد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا