اخبارجهان

شمار کشته‌ها در درگیری‌های خشونت‌بار افریقای جنوبی به ۲۱۲ نفر رسید

ژوهانسبورگ /یورونیوز/۲۶سرطان/باختر

سیریل رامافوسا، رییس جمهور افریقای جنوبی روز جمعه ادعا کرد که ناآرامی‌های خشونت آمیز و غارت‌های هفته گذشته در آن کشور در اثر «تحریک» و با «برنامه‌ریزی قبلی» روی داده است.

او در حالی چنین ادعایی را مطرح کرد که شمار قربانیان این خشونت‌ها به رقم ۲۱۲ نفر رسیده است.

سیریل رامافوسا که برای اولین بار از زمان آغاز این ناآرامی‌ها در ۹ جولای در یکی از مناطق درگیری حاضر شده بود، طی سخنانی در دوربان، سومین شهر بزرگ آن کشور اعلام کرد که آغاز کنندگان این خشونت‌ها تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

پولیس افریقای جنوبی نیز اعلام کرد درباره ۱۲ نفر که مظنون استند در پشت این وقایع قرار داشته‌اند، تحقیق می‌کند.

درگیری‌های خشونت آمیز در آفریقای جنوبی، هفته گذشته و یک روز پس از آن آغاز شد که جاکوب زوما، رییس جمهوری پیشین آن کشور که از سوی محکمه به اتهام فساد مالی به ۱۵ ماه زندان محکوم شده است، سرانجام برای سپری کردن دوران محکومیتش زندانی شد.

اما به سرعت بر وسعت این درگیری‌ها به ویژه در دو ولایت در شمال‌شرق آن کشور افزوده شد و معترضان به بیکاری بومی‌ها و محدودیتهای وضع شده برای مقابله با کرونا نیز به جاده ها آمدند.

در جریان این درگیری‌ها کارخانه‌ها به آتش کشیده شدند و فروشگاهها و مراکز اقتصادی نیز غارت شد. درنهایت در پی ناتوانی پولیس در کنترل اوضاع، اردو نیز به میدان آمد.

گفته می‌شود که خسارات وارد شده به کسب و کارها و مراکز اقتصادی قابل توجه است و تعطیلی بسیاری از فروشگاه‌ها به دلیل این ناآرامی‌ها، ساکنان را به‌ویژه در ژوهانسبورگ، پایتخت با کمبود کالاهای اساسی مواجه کرده است.

مقامات صحی افریقای جنوبی نگران استند که این تجمعات باعث تشدید ابتلا به کووید۱۹ شود؛ آن هم در حالی که آن کشور به تازگی موج سوم شیوع کرونا را پشت سر گذاشته است.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا