سیاست

رئيس اجرائیه با وزیر دفاع جمهوری ترکیه دیدار کرد

کابل با ختر16 جوزا
داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان امروز در قصرسپیدار با فکری ایشیک وزیر دفاع جمهوری ترکیه و هیئت همراه ایشان دیدار و گفتگو نمود.
دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر خبرداد: رئیس اجرائیه کشور از همکاری‌ها و قربانی‌های ترکیه برای صلح و استقرار در کشور سپاسگزاری کرد. رئيس اجرائیه کشور در ادامه صحبت‌های خویش ترکیه را کشور دوست و برادر افغانستان خوانده و روابط میان دو کشور را تاریخی٬ مستحکم و باعث مباهات خواند.
آقای فکری ایشیک با تشکر از استقبال گرم حکومت و مردم افغانستان سلام‌های رئيس جمهور و نخست وزیر ترکیه را برای رئیس اجرائیه وسیله شده و از پیشرفت‌های به دست آمده در افغانستان ابراز خرسندی کرد. آقای ایشیک در ادامه صحبت‌‌های خویش علاوه کرد که ترکیه به حضور و کمک‌های خویش به افغانستان ادامه می‌دهد و امیدوار است این سفر در تحکیم و گسترش روابط میان دو کشور موثر واقع گردد.
آقای ایشیک همچنان افزود که کشورش از استقرارصلح و ثبات در افغانستان حمایت می‌کند و پیروزی افغانستان در مبارزه با تروریزم پیروزی ترکیه است.
رئيس اجرائیه کشور با اشاره به سفرهای اخیرش به ترکیه برای شرکت در نشست سران کشورهای اسلامی و همچنان کنفرانس سران برای کمک‌های انسانی گفت: موفقیت‌ شما را در برگزاری این نشست‌ها برای‌تان تبریک می‌گویم. دستاوردها و موفقیت‌های ترکیه در عرصه‌های مختلف باعث افتخار ملت و مردم افغانستان است.
رئیس اجرائیه با اشاره به تهدیدهای امنیتی٬ تروریزم را تهدید مشترک برای هردو کشور خواند که از هردو ملت و مردم قربانی می‌گیرد و براصل مبارزه مشترک با این پدیده تاکید نمود. رئیس اجرائیه از موفقیت‌های حکومت افغانستان در مبارزه با طالبان٬‌ داعش و القاعده در افغانستان خبرداده افزود: تروریست‌ها در میان ملت و مردم افغانستان جای ندارند و ملت و مردم یکجا با حکومت خویش علیه دهشت افگنی و تروریزم مبارزه می‌کنند. رئیس اجرائیه همچنان در صحبت‌های خویش علاوه کرد: در مبارزه علیه تروریزم وقتی به موفقیت و کامیابی دست میابیم که تروریزم خوب و بدی وجود نداشته باشد.
در این نشست رئيس اجرائیه به تفصیل در باره وضعیت سیاسی٬ امنیتی٬‌ روابط منطقه‌ای افغانستان٬ به ویژه کارشکنی‌ها و تخلفات پاکستان در مبارزه با تروریزم و فرصت‌ها و چالش‌ها در این منطقه صحبت نمود. رئیس اجرائیه در ادامه صحبت‌های خود افزود: در افغانستان دستاوردهای بزرگی داریم و چالش‌هایی نیز موجوداند که باید برای فائق آمدن بر این دشواری‌ها تلاش کنیم.
رئيس اجرائیه روابط میان دو کشور ترکیه و افغانستان را دوستانه خواند و ابراز امیدواوری نمود که نخست وزیرترکیه نیز به زودی از افغانستان دیدن نماید و روابط و همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور بیشتر از پیش گسترش یابد.
وزیردفاع جمهوری ترکیه آقای ایشیک با تاکید برحمایت ترکیه از مبارزه علیه تروریزم در افغانستان بر بهبود روابط منطقه‌ای افغانستان با همسایگان و حل مشکلات از طریق مذاکره تاکید کرد.
آقای ایشیک از همکاری‌های مالی و نظامی افغانستان و فراهم ساختن بورس‌های تحصیلی به افغانستان سخن گفت و برادامه همکاری میان ارتش‌های دوکشور تاکید کرد.
آقای ایشیک تاکید نمود که افغانستان از مشکلات و دشواری‌هایش سربلند بیرون میاید و ترکیه در پهلوی همکاری‌ به حمایت همیشگی خویش از داعیه افغانستان در سطح بین المللی ادامه می‌دهد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا