سیاست

تفسیر برخبر: اشرف غنی و تاکید برتجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی

کابل باختر/ 23/ عقرب
رییس جمهور غنی اخیراً ازطریق ویدیو کنفرانس با وزیر دفاع امریکا صحبت کردکه در آن برتقویت نهاد های امنیتی کشور بخصوص بخش هوایی تاکید شد.
محمد اشرف غنی رییس جمهور اسلامی افغانستان و اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا اخیراً ازطریق ویدیو کنفرانس با هم صحبت نمودند.
دراین گفتگو ها درمورد مسایل مهم درباره ظرفیت و توانایی فعلی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بحث شد.
گفته شده که دراین صحبت هر دو طرف درمورد سپردن هلیکوپتر های نوع می هفده تمویل نیروهای امنیتی کشور درسال 2017میلادی و ادامه تجهیز نهادهای امنیتی افغانستان و تداوم حمایت مالی امریکا و دیگر اعضای ائتلاف از افغانستان و نهادهای امنیتی و دفاعی، ادامه اصلاحات و ایجاد ظرفیت ها درعرصه مدیریت امور بودجوی و مالی این نهادها نیز صحبت صورت گرفت .
این صحبت ها درحالی صورت میگیرد که ایالات متحده امریکا و ائتلاف جهانی از آغاز ماموریت شان درسال 2002 به هدف مبارزه علیه دهشت افگنان بین المللی و مواد مخدر درافغانستان تعهد نمودند که نهادهای امنیتی افغانستان را به شکل اساسی و پیشرفته تمویل و تجهیز میکنند .
آگاهان سیاسی به این باور اندکه با ختم این ماموریت با خروج نظامیان بین المللی از کشور تعهد مبنی بر تمویل و تجهیز اساسی نهادهای امنیتی افغانستان ناتمام ماند .
درحالیکه نیروهای امنیتی افغان از دوسال به اینطرف به گونه یی مستقلً امور امنیتی و دفاعی کشور را به پیش میبرند که نهادهای امنیتی کشور از امکانات خوبی بخصوص امکانات موثر هوایی برخوردار نیستند.
درحال حاضر نهادهای امنیتی کشور با امکانات محدود دربرابر هراس افگنان و دردفاع از کشور با شجاعت استاده گی نشان دادند .
گفته های وجود دارد که نشان میدهد سقوط برخی مناطق و یا تشدید حملات گروه های دهشت افگن برولسوالی ها و قریه ها کمبود امکانات تسلیحاتی بوده زیرا سربازان که در معاصره دشمن گیرمانده و به موقع اکمال نشدند همه این اتفاقات برمیگردد برعدم نداشتن حمایت هوایی و تجهیزات پیشرفته نظامی و بودجه کافی به نهادهای امنیتی کشور.
درحال حاضر درحادثات اخیر، نیروهای امنیتی کشور به مردم و بخصوص به جهانیان نشان دادندکه با امکانات محدود که در دسترس دارند قادراند تا ازکشورو مردم شان در برابر تجاوز های بیگانه گان و گروه های دهشت افگن دفاع بکنند.
به همین منظور امریکا و کشورهای عضو ناتو اعلام کرده اند که نهادهای امنیتی افغانستان را بیشتر از پیش تجهیز مینماید و درپهلوی این ها با سربازان بیشتر شان قرار خواهندگرفت.
این درحالیست که گفته های وزیر دفاع امریکا با رییس جمهور غنی نشان میدهدکه وزیر دفاع امریکا توانایی و موفقیت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را نقطه عطف تقویت این نیروها خوانده و دررابطه به تقاضای حکومت امریکا ازکانگرس آن کشور به خاطر مصارف مالی این نیروها در سال آینده میلادی به رییس جمهور کشور معلومات داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا