سیاست

رئیس جمهور غنی: حقوق زنان قربانی صلح نخواهد شد

کابل 9 جوزا باختر
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با اعضای شبکه زنان افغانستان دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این دیدار که امروز در ارگ انجام شد و در آن خانم اول نیز حضور داشت، اعضای شبکه زنان افغانستان از افزایش سهم زنان در کابینه کشور و قاطعیت رئیس جمهور در قضیه فرخنده، تشکر کردند.
آنان خواست ها و پیشنهادات شانرا در عرصه های مختلف از جمله تقرر یک زن در شورای عالی ستره محکمه، باقی ماندن قانون منع خشونت علیه زنان منحیث یک قانون مستقل، نقش بیشتر زنان در پروسه صلح، در نظر گرفتن سهم بیشتر برای زنان در شورا های ولسوالی ها و اهدای تذکره تابعیت به زنان که در خانه های امن بسر می برند، بیان کردند.
همچنان آنان گفتند که نحوه برگزاری جلسات محکمه عاملین قتل فرخنده مورد رضایت شان نیست و باید به طور شفاف صورت گیرد.
در مقابل رئیس جمهور غنی از تلاش های شبکه زنان افغانستان در زمینه اعاده حقوق زنان تشکر کرده گفت که یک زن منحیث عضو شورای عالی ستره محکمه معرفی خواهد شد.
رئیس جمهور یکبار دیگر از تعهد خویش در زمینه منع خشونت علیه زنان اطمینان داده گفت که از حقوق زنان در چوکات قانون اساسی و دین مبین اسلام حمایت صورت خواهد گرفت.
رئیس جمهور غنی گفت که ۳۵ تن از زنان افغان به کمک اتحادیه اروپا از طریق بورسیه ها جهت آموزش در بخش رهبری عملی به خارج از کشور فرستاده خواهند شد.
محمد اشرف غنی خاطر نشان کرد که اولین پوهنتون برای زنان کشور به کمک کشور دوست ترکیه ایجاد خواهد شد و از شبکه زنان تقاضا کرد تا برای تعیین اعضای هیات مدیره پوهنتون مذکور چند تن از زنان ورزیده کشور را معرفی نمایند.
رئیس جمهور در مورد قانون منع خشونت علیه زنان گفت که حکومت متعهد به منع خشونت علیه زنان است اما بحث روی ساختار این کار نه بلکه روی هدف اصلی خواهد بود.
رئیس جمهور اطمینان داد که حقوق زنان هیچگاهی قربانی صلح نخواهد شد و همچنان خاطر نشان کرد که در هفته آینده روی تقویت نقش زنان در سطوح معینان و روسا، کار خواهد شد و همچنان حد اقل چهار سفیر زن در نمایندگی های دیپلوماتیک افغانستان در خارج از کشور گماشته خواهند شد.

رئیس جمهور گفت که تمرکز بیشتر در صد روز دوم روی تقویت حکومتداری در ولایت ها خواهد بود و در زمینه تقویت نقش زنان در ولایت ها نیز توجه صورت خواهد گرفت. او همچنان گفت که قضیه فرخنده با جدیت پیگیری خواهد شد.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا