سیاست

رییس اجراییه: دریافت های کمیسیون حقیقت یاب در مورد کندز را با تمام جدیت در دستور کار قرار میدهم // رییس کمیسیون حقیقت یاب: با تعهد و قاطعیت اعلام می کنیم که حقایق در مورد سقوط کندز شناسایی می شود

کابل باختر 23 میزان
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور، امروز با اعضای کمیسیون حقیقت یاب در مورد رویداد ولایت کندز، دیدار کرده و دیدگاه و ارزیابی همه جانبه شان در مورد کندز را با این رییس و اعضایی این کمیسیون در میان گذاشت.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر: در این دیدار رییس اجراییه کشور، با توجه به این رویداد که در کندز اتفاق افتاد و هم چنان با توجه مجموعۀ از اقدامات و تصمیم گیری های و تلاش های که از آغاز به کار حکومت وحدت ملی تا هنوز در قبال کندز صورت گرفته است، معلومات همه جانبه را با رییس و اعضای کمیسیون حقیقت یاب در میان گذاشت.
رییس اجراییه کشور، در این دیدار افرود: " ولایت کندز، تا توجه به ساختار اجتماعی- سیاسی که دارد یک افغانستان فشرده و کوچک است. برای همین رویداد تکان دهنده که در کندز اتفاق افتاد. باید با تمام دقت و ژرف نگری و با توجه به تمام جوانب اجتماعی- سیاسی اش بررسی شود. معلومات مفصل که من با شما در میان گذاشتم و از کل وضعیت کندز و از تصمیم گیری های سیاسی ما در کابل و چگونگی انتخاب و فرستاده شدن تیم رهبری کننده حکومت محلی (از مسوولین ملکی، نظامی و امنیتی) ولایت کندز تا وضعیت و اتفاق های که در این مدت در کندز تجربه شده تا رخ دادن این فاجعه تکاندهنده، هدفم این بود که شما یک تصویر کامل و همه جانبه از کندز داشته باشید و کار تان را با حفظ استقلالیت و تعهد در قبال سلامت اجتماعی –سیاسی افغانستان دارید، به پیش ببرید".
همچنان در این دیدار، امرالله صالح رییس پیشن امنیت ملی و رییس کمیسیون حقیقت یاب با تاکید بر قاطعیت و تعهد شان برای بررسی مسوولانه و موردی آنچه منجر به سقوط کندز شده است افزود: " این کمیسیون که بصورت غیر دولتی شکل گرفته است و مسوولیت و صلاحیت عام و تام برای بررسی همه جانبه و مستقلانه را دارد، به مردم و دولت افغانستان اطمینان می دهد که کار اش را با تمام مسوولیت و قاطعیت انجام می دهد. ما صلاحیت بررسی تمام اسناد محرم و عادی در این مورد را داریم. علاوه بر بررسی این اسناد، ما نظر و دیدگاه مردم، جامعه مدنی، نهادهای امنیتی و دیدگاه هر دو رهبر حکومت وحدت ملی را می شنویم و جمع آوری می کنیم. مرحله دیگر کار ما باز دید از ولایت کندز است تا بتوانیم شواهد و حقایق را از نزدیک مورد بررسی و ارزیابی قرار بدهیم. اما در پایان کار وقتی گزارش خود را بیرون میدهیم، خواست و انتظار که از همین حالا از حکومت وحدت ملی داریم این است که بر اساس این گزارش در اولین اقدام یک برخورد قاطع برای مکافات و مجازات را در مورد کسانی که سزاوار مکافات یا مجازات می شوند به اجرا به گزارند".
وی افزود: "مهم ترین مساله برای ما دریافت وضعیت و شرایط امنیتی–دفاعی در کندز، حداقل از سه ماه قبل از رویداد تکان دهنده سقوط شهر کندز تا چگونگی رخ دادن سقوط شهر کندز است. این که نیروهای امنیتی- دفاعی ما از چه وضعیت برخوردار بوده اند. شرایط و وضعیت حاکم بر سوق و اداره نیروهای دفاعی از چه قرار بوده است. نحوه هماهنگی میان سه نیرو امنتیی (دفاع، داخله و امنیت ملی) از چه قرار بوده است و هم چنان نقش و تاثیر نیروهای اربکی و خیزش های مردم به عنوان دو نیرو دیگر از چه وضعیت و شرایط برخوردار بوده اند".
هم چنان غلام فاروق وردک در مورد کندز گفت: " در آغاز وقتی این مسوولیت به ما سپرده شد، ما با توجه به جو و وضعیت خلق شده در محور رویداد کندز نگران چگونگی انجام این مسوولیت سنگین بودیم. اما حالا پس از انجام مراحل اولیه کار، جداً خوشبین و امید وار هستیم که با روش که ما برای دریافت حقایق در پیش گرفته ایم، در پایان کار بتوانیم از پس جلب اعتماد مردم و دولت برای حمایت و تقویت روند ثبات سیاسی و استحکام وضعیت امنیتی در ولایت کندز بربیایم".
در این دیدار رییس اجراییه کشور با شرح جزیات سفر و بازدید شان از ولایت کندز که در ماه مبارک رمضان انجام شد، به اعضای کمیسیون حقیقت یاب، توضیح داد که در آن سفر، ارزیابی، قضاوت و شکایت گسترده مردم در مورد بی کفایتی هیئت رهبری حکومت محلی در کندز در چه سطح و پیمانه بود. و هم چنان بعد از برگشت از سفر چه تصامیم و فیصله های سیاسی در شورای امنیت کشور صورت گرفته بود.
رییس اجراییه کشور در کنار این که معلومات همه جانبه در مورد ولایت کندز و وضعیت امنیتی-سیاسی و اجتماعی در آن ولایت را با کمیسیون حقیقت یاب در میان گذاشت، برچگونگی پیام رسانی در ختم کار کمیسیون تاکید کرد و وعده سپرد که از دریافت ها و گزارش این کمیسیون حقیقت یاب با تمام جدیت و قاطعیت حمایت می کند و مساله مکافات و مجازات در قبال رویداد تکان دهنده کندز را به اجرا می گذارد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا