سیاستاخبار

گروپ پارلمانی اقتدار زنان: اجازه ندهید که افغانستان بار دیگر به گذشته برگردد

کابل/ ۱۸حمل/ باختر

گروپ پارلمانی اقتدار زنان که از شماری اعضای زن در ولسی جرگه تشکیل شده است، از سازمان ملل متحد خواسته است که در نشست ترکیه اجازه ندهد، افغانستان بار دیگر به گذشته برگردد و یا حقوق زنان قربانی شود.

این گروپ امروز با صدور اعلامیه یی تاکید کرده است؛ مردم افغانستان به خصوص زنان و جوانان، هیچگاه اجازه نمی دهند که افغانستان به عقب برگردد.

در این اعلامیه که امروز منتشر شد، همچنان گفته شده است: افغانستان در بیست سال گذشته در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دستآوردهای بزرگی دست یافته است؛ اما بار دیگر در وضعیتی قرارگرفته است که کمترین غفلت می‌تواند، به از بین رفتن تمامی این دستآوردها منجر شود.

در اعلامیه از آنانی که قراراست در این نشست شرکت شرکت کنند خواسته شده است؛ نباید اجازه دهند که در نشست استانبول حقوق زنان نادیده گرفته شود و اشتباهات نشست بن تکرار شود.

به گفتۀ گروپ پارلمانی اقتدار زنان، زنان تاکنون در روند صلح در حاشیه قرار دارند، آنان تاکید کرده اند ما به شدت از پیامدهای مذاکرات امریکا و طالبان نگرانیم؛ بناً انتظار داریم امریکا تضمین ارائه کند که حقوق زنان به معامله گرفته نمی شود.”

آنان یادآور شده‌ اند، نشست ترکیه ساختارهای قدرت آینده را رقم خواهد زد؛ در این صورت ما خواستار حضور معنی‌دار زنان در این نشست که صلاحیت تصمیم گیری داشته باشند و یک بار دیگر تصمیم مردانه تحمیل نشود.

به گفته آنان، هرنوع توافق صلح با طالبان و ایجاد حکومت انتقالی صلح و دور زدن قانون اساسی موجود افغانستان بدون حضور زنان هرگز پایدار نخواهد بود.

گروپ پارلمانی زنان مجلس، از سازمان ملل متحد خواسته است که نسبت به سرنوشت آیندۀ زنان توجه کند و در همکاری با نمایندگان زنان در این نشست، اجازه ندهد که افغانستان بار دیگر به دهۀ هفتاد خرشیدی برگردد.

باید گفت که شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون حقوق بشر هم از حضور کمرنگ زنان در روند صلح  و به حاشیه رندان آنان انتتقاد کرده است و گفته است که مردان تصمیم گیر اصلی در مباحثات سیاسی اند و این می تواند به معنا نادیده گرفتن یک قشر از مردم باشد.

میر رحمان رحمانی، رییس مجلس نیز گفته است که باید در روند صلح، طبقات گونه گون جامعه همانند زنان، اقلیت‌های قومی، زبانی، جامعۀ مدنی و سایر گروه‌ها دخیل شوند، در غیر آن گفت وگوها بر مبنای عدالت اجتماعی نخواهد بود. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا