سیاست

قانونپوه سروردانش: روابط دوستانه میان افغانستان و چین بر تهداب مستحکمی بنا نهاده شده است

کابل باختر 17 میزان
یاوجینگ، سفیر جمهوری خلق چین، امروز برای دیدار تودیعی به دفتر قانونپوه دانش معاون دوم ریاست جمهوری حضور یافت.
دراین دیدارمعاون رئیس جمهور نخست از تلاش های یاوجینگ در دوسال مأموریتش به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، درافغانستان برای گسترش روابط متقابل میان دوکشور ابراز قدر دانی کرده گفت برای روابط دوستانه میان دو کشور تهداب محکمی گذاشته شده است که دیگر دچار مشکل نخواهد شد.
دانش با اشاره به نقش کشور چین در منطقه گفت که روابط دو کشور افغانستان و چین هیچگاه تحت تأثیر تفاوت دیدگاه دیگران دربرابر چین قرار نخواهد گرفت و انتظار می رود که دولت چین برای صلح و ثبات سیاسی در منطقه نیز نقش فعالتری به عهده گیرد.
قانونپوه دانش تأمین صلح،  ثبات سیاسی و مبارزه باتروریزم را به عنوان یک دشمن مشترک در منطقه، از اهداف مهم سیاست خارجی حکومت افغانستان برشمرده گفت که رسیدن به این اهداف به کمک کشورهای منطقه از جمله دولت و مردم چین نیازمند است.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد که در بخش های اقتصادی، تجاری و فرهنگی همکاری های دوجانبه بین دوکشور افغانستان و چین اخیرا گسترش یافته و حکومت افغانستان از کمک های کشور چین دراین زمینه ها سپاس گزاراست.
قانونپوه دانش تطبیق طرح یک کمر بند یک راه که توسط هیأت رهبری دولت چنین طراحی شده است، دهلیز بین مناطق مرزی افغانستان در بدخشان و مناطق سرحدی چین را  برای آینده منطقه مهم خوانده و برتوسعه همکاری منطقوی برای حفظ ثبات و امنیت و گسترش فعالیت های اقتصادی تأکید کرد.
در این دیدار، یاوجینگ، سفیر جمهوری خلق چین مقیم کابل، از نقش معاون دوم رئیس جمهور در جهت گسترش روابط متقابل میان دو کشور به نیکی یاد کرده گفت که هیأت رهبری حکومت چین، تلاش جناب ایشان را دراین زمینه به دیده قدر می نگرد.
وی سفرهای هیأت رهبری حکومت، شخص معاون رئیس جمهور و همچنین اعضای پارلمان کشور برای بازدید از کشور چین را نمونۀ از روابط دوستانه میان دو کشور خوانده و بر توسعه بیشتر روابط دوجانبه میان افغانستان و چین تأکید کرد.
یاوجینگ، ضمن تشریح چارچوب سیاست خارجی کشور چین در زمینه همکاری های منطقه یی، مبارزه باتروریزم، گسترش فعالیت های اقتصادی، تجاری، فرهنگی وآموزشی گفت که درحال حاضر افغانستان و چین درموقعیت بهتری همکاری های متقابل قرار دارند.
وی با اشاره به برخی از پروژه های که توسط دولت چین درافغانستان تطبیق می گردد از برنامه های بیشتر کمکی آن کشور در درازمدت نیز خبرداده گفت که برنامه های توسعوی و بازسازی چین برای افغانستان، در سطح ولایات این کشور گسترش خواهد یافت.
سفیر چین مقیم کابل، حضور پنجصد دانشجوی افغانستان در دانشگاه های چین را بستری مناسبی برای تبادل فرهنگی و تقویت روابطه بین مردم هردو کشور خوانده گفت که در سال های آینده اعطای بورسیه های تحصیلی به دانشجویان افغان نیز، افزایش می یابد.
وی گفت که در سطح منطقه نیز دولت چین برای کمک به پروسه صلح درافغانستان و بسیج کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریزم به عنوان یک دشمن مشترک متعهد است.# نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا